De marketingmix van bedrijven bestaat uit een variëteit van online en offline kanalen. De organisatie van een eigen evenement is hier in toenemende mate een effectief onderdeel van. Maar hoe zorg je ervoor dat het event naadloos aansluit op de rest van je marketingstrategie? In dit artikel aandacht voor de laatste trends op het gebied van eventmarketing in 2018.
Technologie voor meer inspiratie en innovatie
We leven in een fascinerend tijdperk waarin baanbrekende technologieën elkaar in een rap tempo opvolgen. Een goed event benut deze technieken zowel voor, tijdens als na de grote dag om het maximale uit het evenement te halen en de ROI te verbeteren. Deze strategie sluit ook nog eens uitstekend aan op het imago van elke organisatie die zichzelf als vooruitstrevend wil profileren.
Een goed voorbeeld is de inzet van Virtual Reality en Augmented Reality om bezoekers te verbazen en te inspireren. Handig zijn verder zaken zoals een social wall of een heuse eventapp, die efficiënter netwerken faciliteren en het event live verbinden met de buitenwereld. Minder opvallend maar net zo doeltreffend is een methode als crowdshaping.
Health en mindfulness als terugkerende thema’s
Gezondheid en mindfulness zijn thema’s die de laatste jaren veelvuldig terugkeren op evenementen. Zoals het er nu naar uitziet zal die tendens zich niet snel omkeren. Elk bedrijf associeert zich logischerwijs graag met deze onderwerpen en investeert veel in gezond eten, fitness en ontspanning op de werkvloer. Het tevens verwerken hiervan in een bedrijfsevent is dan ook niet meer dan logisch.
Gelukkig kan dit al op hele eenvoudige manieren. Kies bijvoorbeeld voor relatief gezonde cateringopties en bied ook mogelijkheden voor mensen met speciale dieetwensen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan voedselallergieën of glutenintolerantie. Richt daarnaast op de eventlocatie ruimtes in die speciaal zijn gewijd aan mindfulness, gamification of ontspanning.
Een virale en originele eventmarketingstrategie
In een tijd waarin steeds meer bedrijven een event inzetten als onderdeel van hun marketingstrategie is onderscheidend vermogen belangrijker dan ooit. Dat begint natuurlijk bij de samenstelling van het dagprogramma – dat moet bij voorkeur sterke sprekers bevatten en een origineel karakter hebben.
Dat laatste geldt net zo goed voor de marketing rondom het event. Een uitgekiende mix van online en offline promoties zorgt ervoor dat de interesse bij de doelgroep alsmaar meer wordt aangewakkerd. Stuur bijvoorbeeld opvallende en gedrukte uitnodigingen (persoonlijker en origineler dan een automatische e-mail) of creëer buzz met een virale campagne op social media.