20 jaar expertise
All-Inclusive tarieven
Binnen 24 uur offerte
Uitgebreide Support
Tevredenheidsgarantie
Gemiddelde beoordeling: 9,1
Vrijblijvende offerte
Waarom op de beste websites een fruitschaal staat
28 maart 2024

Waarom op de beste websites een fruitschaal staat

Je bent uitgenodigd bij iemand thuis en loopt de woonkamer binnen.

Je bent nog nooit in dat huis geweest. Nieuwsgierig kijk je om je heen, want een woonkamer zegt veel over persoonlijkheid.

Op de eettafel zie je een schaal staan. Op die schaal ligt een tros bananen, een appel, een kiwi en een schimmelende sinaasappel.

Je herkent hem meteen: de fruitschaal.

Stel dat je daarna de woonkamer van heel iemand anders binnenloopt. Daar staat op de eettafel óók een schaal. Maar op die schaal liggen een tros bananen, een appel, een pakkie sjek, een sleutel, een balpen en een tampon.

Je brein heeft deze keer meer tijd nodig. Wat is dit voor schaal? Conclusie: dit is een rotzooischaal.

Ons brein haat rotzooischalen, en is dol op fruitschalen. Bakken met dingen die bij elkaar horen. Zoals appels en bananen.

Die kosten geen enkele energie om te snappen. En ons brein is lui. Want het moet extreem veel informatie verwerken de hele dag, dus zoekt het shortcuts om energie te besparen.

Fruitschalen zijn zo’n shortcut.

Daarom houden we van wasmanden, prullenbakken, klerenkasten, boekenkasten. Zo richten we onze huizen dus ook in.

We hebben in ons leven allemaal bakken met allemaal dingen van één soort, om breinenergie te sparen.

Rotzooischalen kosten juist energie. Je moet erover nadenken. Je bekijkt ieder element in de bak. Je zoekt naar de samenhang.

Op veel websites van ondernemers staat een rotzooischaal: namelijk een menubalk met allemaal verschillende soorten dingen erin.

Bijvoorbeeld zo’n menubalk:

Home – Trainingen – Vestigingen – Over ons – Blog – Contact

Je bezoekers hebben veel liever dat de menubalk een ‘fruitschaal’ is.

Bijvoorbeeld zo’n menubalk:

Home – Training Lean – Training Scrum – Training Agile

Zet daarom in je menubalk liever allemaal dezelfde soort dingen.

Waar zet je dan de andere pagina’s van je website neer? Ergens anders: in een tweede menubalkje rechts bovenin, en in de footer helemaal onderaan de pagina.

Je geeft je klanten op je website dan opeens een superduidelijk overzicht van wat je verkoopt.

Winkels worden ook al eeuwenlang zo ingericht. Denk maar aan een Etos-drogisterij. Je zet één stap over de drempel en je ziet: daar staan de deodorants, daar staan de shampoos en conditioners, daar staan de tandenborstels.

Ook als je nog nooit van Etos hebt gehoord, snap je direct wat het voor winkel is.

Op homepages van ondernemers gaat dat meestal mis. Je hebt te veel tijd nodig om te snappen wat ze doen en wat ze verkopen.

Doe je klanten dat niet aan. Door van je menubalk een fruitschaal te maken.

Meer praktische tips geef ik in mijn presentatie over simpele, overtuigende websites voor ondernemers. Websites waardoor klanten gaan lezen, klikken en investeren.

Aartjan van Erkel