Hoe werkt crowdshaping op mijn event?

26 februari 2018, door Tim Kröber

Wat is een onmisbare voorwaarde voor een evenement met een hoge ROI? Dat is simpel: tevreden bezoekers. Minder simpel is het bewerkstelligen daarvan. Tevredenheid zit hem vaak in grote, maar soms ook in kleine dingen. Groot van belang is bijvoorbeeld een dagprogramma vol met goede sprekers. Klein (maar o zo belangrijk) is het afstemmen van de achtergrondmuziek op de smaak van de doelgroep. Crowdshaping helpt bij het optimaliseren van dit soort ogenschijnlijk onbeduidende details en draagt daarmee aanzienlijk bij aan een hogere ROI.

Wat is crowdshaping?

Crowdshaping is een term die van origine nauw verwant is aan crowdsourcing – de methode waarbij een groep gebruikers geraadpleegd wordt voor informatie. Denk bijvoorbeeld aan het bekende chipsmerk Lay’s, dat klanten in een vroegere campagne de mogelijkheid bood om zelf hun gewenste smaken in te sturen.

Crowdshaping is vergelijkbaar. Deze methode vergaart ook belangrijke gegevens, maar dan zonder dat dit actie vanuit de gebruiker vereist. Crowdshapingstrategieën maken veelal gebruik van digitale technieken om realtime relevante data binnen vastgestelde kaders te verzamelen. Die kaders kunnen zich beperken tot bijvoorbeeld een locatie, een groep mensen, een product of een bepaalde dienst.

Hoe werkt crowdshaping precies?

Crowdshaping komt door de toenemende technologische mogelijkheden steeds vaker voor. Een centrale rol hierin speelt vaak de smartphone. Zo paste technologiegigant IBM crowdshaping in het verleden toe in Ivoorkust om miljarden gegevens van reizigers op het wegennet te verzamelen. Een analyse van de data resulteerde in aanbevelingen om de totale reistijd aanzienlijk te verminderen.

Vaker nog wordt crowdshaping echter realtime ingezet, bijvoorbeeld tijdens evenementen. Zo is het mogelijk om tijdens een productlancering op basis van de GPS-locatie van de gebruiker allerlei aanvullende informatie te presenteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het tonen van productspecificaties op zijn smartphone, maar ook aan mogelijkheden op het gebied van augmented reality.

Hoe zet ik crowdshaping in op mijn event?

Wat maakt crowdshaping nu zo’n effectieve methode voor op je event? Het stelt je in staat de bezoeker te geven wat hij wil. Tools als Chüne en CheckinDJ analyseren muzieklijsten via de social media kanalen van bezoekers en passen hierop de achtergrondmuziek aan. Een mooie mix van verschillende muziekstijlen, gebaseerd op de gemiddelde voorkeur van de deelnemers.

Wil je meer energie in je congres brengen? Dan kun je bezoekers een zogenaamde Lightwave armband laten dragen, die lichamelijke reacties op bepaalde gebeurtenissen meet. Denk hierbij aan hartslag, lichaamstemperatuur en beweging. Op basis hiervan kun je exact in kaart brengen op welke zaaltemperatuur, loungeinrichting, lichtshow en lezing mensen zoals gehoopt reageren.

De rest is in vergelijking kinderspel: je herhaalt de elementen die werken en benut deze ten volle. Zo anticipeer je realtime op de wensen van de bezoeker en creëer je het evenement dat aan ieders verwachtingen voldoet. Wedden dat je de kans op terugkerend publiek voor de editie van volgend jaar hiermee vergroot? Bijkomend voordeel is dan: je weet alvast wat werkt!