Crossmediale communicatie rondom jouw evenement

31 oktober 2017, door Robert de Vries

In communicatief opzicht was het marketen van een evenement vroeger een stuk minder complex. Dat kwam vooral omdat je als organisator destijds alleen rekening hoefde te houden met het offline domein. Het versturen van uitnodigingen, het uitdelen van flyers en het adverteren op strategische plaatsen; dat was het wel zo ongeveer.

Hoe anders is dat tegenwoordig. Met de opkomst van online communicatie zijn er vele andere manieren waarop je jouw doelgroep kunt bereiken. Bovendien doe je dat niet langer alleen voorafgaand aan, maar ook tijdens en na je evenement. Pas onderstaande tips toe om het maximale uit je marketingkanalen te halen en de eventbeleving concreter te maken voor belangstellenden.

Communicatie vóór je evenement

Natuurlijk is er jou als organisator veel aan gelegen om zoveel mogelijk bezoekers naar je evenement te trekken. Dat betekent dat je ruim vooraf al moet beginnen met de communicatie eromheen. Het aanboren van je bestaande netwerk en het sturen van uitnodigingen is een beproefde tactiek, maar er zijn vele andere methoden om een zo hoog mogelijke opkomst te garanderen.

Zaak is vooral om potentiële bezoekers warm te maken voor het evenement door ze alvast een voorproefje te geven van de eventbeleving. Dat doe je bijvoorbeeld door in de maanden ervoor aansprekende content te creëren. Denk hierbij aan blogartikelen over je meest bekende sprekers, video’s die een tipje van de sluier oplichten en aankondigingen op social media.

Communicatie tijdens je evenement

Hebben jouw marketinginspanningen hun uitwerking niet gemist en is je evenement stijf uitverkocht? Dan zit je taak als communicator er nog zeker niet op. Ook tijdens het evenement kun je immers contact onderhouden met de buitenwereld, door bijvoorbeeld sfeerimpressies te delen of quotes uit lezingen te twitteren.

Dit vergroot de uitstraling van je event niet alleen, maar zorgt er ook voor dat je alvast interesse kweekt voor de eerstvolgende editie. Bovendien levert het evenement jouw eigen organisatie een overvloed aan waardevolle content op waar je de rest van het jaar profijt van hebt. Het delen van tips van grote sprekers tijdens het event is namelijk een garantie voor nieuwe volgers en exposure.

Communicatie na je evenement

Het is natuurlijk fijn als de communicatie na het evenement niet alleen van jouw kant komt. Beter is het als het merendeel van de communicatie-uitingen van bezoekers afkomstig is en ook nog eens overwegend positief is. Dat kun je al tijdens het event actief stimuleren door duidelijk zichtbaar hashtags en social media kanalen met het publiek te delen.

Een nog effectievere strategie is om de aanwezigen letterlijk op te roepen om ook na het event actief te blijven deelnemen aan de discussie. Een goede dagvoorzitter stelt zijn publiek bijvoorbeeld in de gelegenheid om vragen te stellen. Hierdoor zijn deelnemers veel eerder geneigd de antwoorden op deze vragen uit eigen beweging te delen op social media. Zo creëer je een buzz rondom jouw merk en event!