Info & boekingen
Spreker Henkjan Smits - Ontdek je X Factor, de weg naar persoonlijk succes Copyright foto: Sander Koning
Exclusief bij
Quality Bookings

Henkjan Smits Ontdek je X Factor, de weg naar persoonlijk succes

Henkjan Smits als spreker boeken

Talentontwikkelaar, consultant strategische communicatie en reputatie, radio-DJ, presentator, inspirator en auteur van ‘De X Factor, een must voor sterren’ en ‘Ontdek je X Factor, de weg naar persoonlijk succes’.

Prijsindicatie
€ 2.000 tot € 5.000
Talen
  • Snel contact met Henkjan Smits
  • Binnen 24 uur een vrijblijvende offerte
  • Scherpe marktconforme prijzen
  • Meer dan 18 jaar ervaring
  • Begeleiding tot na het evenement
  • Boekingsgarantie via CLC-VECTA

Video met Henkjan Smits

Die moet je niet hebben… of toch wel?

“Henkjan Smits, die wil je toch niet als spreker voor een bedrijf?” “Dat is toch die zure, botte negatieveling van Idols?” “En die moet óns inspireren?” Zomaar wat citaten uit vergaderingen bij de planning van sprekers voor een event. Er zijn ook citaten van mensen die al een lezing of workshop van Henkjan hebben bijgewoond: “Zijn presentaties zijn altijd entertaining en bevatten waardevolle lessen voor elke organisatie in de hedendaagse samenleving”, “Henkjan heeft bij mij wel de luiken geopend”, “Er waren verrassend veel parallellen tussen ’zijn wereld’ en die van ons”, “inspirerend voor iedereen”, “Hij weet perfect te verwoorden hoe wij onze doelstelling moeten optimaliseren”, “Henkjan leeft zich prima in en weet muziek-anekdotes steeds als metafoor in te zetten om zijn woorden kracht bij te zetten”, “Een avond met Henkjan Smits is gegarandeerd een inspirerende avond”, “Iedereen die Henkjan inhuurt zal verzekerd zijn van een dag vol actieve participatie, humor en goede reflectie”.

Bad reputation

Henkjan’s verhaal gaat voornamelijk over reputatiemanagement. Henkjan weet als geen ander hoe lastig het is om een reputatie te veranderen bij het aanpassen van je product. Reputatie is de optelsom van je imago’s en wordt gevormd door alle stakeholders. In het verhaal van Henkjan wordt duidelijk dat een reputatie wordt samengesteld door diensten/producten, gedrag en communicatie. Hierin is de communicatie het makkelijkst te beïnvloeden. Bij het communiceren in deze veranderende tijd wordt ‘social media’ vaak ingezet. Mogelijkheden om externe ambassadeurs te krijgen, mogelijkheden om klachten het hoofd te bieden, maar vooral mogelijkheden om de dialoog te starten met klanten, prospects en andere stakeholders. Helaas zijn er veel voorbeelden van gebruik van de ‘nieuwe’ kanalen, zonder enige kennis van hoe ze in te zetten. Social media zijn, mits goed gebruikt, een zeer waardevol middel om de communicatie te voeren, maar mogen volgens Smits nooit een doel an sich worden. “De urgentie van ‘social media’ is nog nooit zo groot geweest. Juist in deze snel veranderende tijden van transparantie zijn social media ideaal als reputatieversterker. Als het goed gaat met je reputatie, moet je eraan werken. Je bouwt per slot van rekening ook een leger in vredestijd en niet pas als de oorlog uitbreekt…” aldus Smits.

Henkjan lardeert zijn verhaal met voorbeelden uit het entertainmentvak en zijn eigen ervaring met het krijgen van een imago dat een gevolg was van zijn optreden als streng jurylid van Idols in 2002. In tien seizoenen talentenjachten is Henkjan steevast op zoek naar de X Factor van een artiest. Deze X Factor omschrijft Smits als de synergie van de talenten. Het gaat om de combinatie van die enorme hoeveelheid vaardigheden die een mens nodig heeft om succesvol te zijn.

Inmiddels stimuleert en coacht hij bedrijven in het vinden van de Business X Factor. Ook hier ligt de nadruk op reputatie, communicatie, branding, passie, authenticiteit, talent, trots, uniciteit, identiteit, imago, betrokkenheid, enthousiasme, ambitie, positiviteit, zelfvertrouwen, et cetera. Kennis over de Business X Factor dwingt je het beste uit jezelf en je organisatie te halen en geen genoegen te nemen met resultaten waar je niet honderd procent tevreden over bent.

Biografie

Henkjan Smits (Almelo, 1961) begon als student geneeskunde steeds meer interesse te krijgen in muziek. Na twee jaar studeren koos hij ervoor om verder te gaan als professioneel zanger/gitarist/songwriter en toerde met zijn band ‘No Holding Back’ door heel Europa. Vanaf 1992 werkte hij bij diverse platenmaatschappijen, aanvankelijk als radiopromotor, later als product manager, marketing manager en Artist & Repertoire manager. Smits zat als Head of A&R-dept. in het management team van BMG. Hij stond aan de wieg van vele successen in de muziekwereld: van Volumia! tot Kane, van André Rieu tot Danny Malando en van Total Touch tot Herman Brood. Mede door zijn functie als jurylid van tien seizoenen aan tv-talentenjachten (2002-2011), is hij ongetwijfeld de bekendste talentontwikkelaar van Nederland.
TV

Henkjan werd in 2002 bekend als juryvoorzitter van het RTL4-programma Idols. Daarna jureerde hij in X Factor, Popstars, Holland’s Got Talent en So You Wannabe A Popstar. Ook was hij entertainmentdeskundige bij RTL Boulevard (2003-2006) en SBS Shownieuws (2007-2008). Henkjan was in 2006 een van VPRO’s Zomergasten. In 2007 kwam Henkjan in dienst bij SBS6 als presentator van Het Beste Idee Van Nederland (2007-2010), De Nieuwe Uri Geller (2008), Word ik Rijk (2009), Het Mooiste Pand van Nederland (2010), Mijn Man Kan Alles (2011) en Het Zullen Je Ouders Maar Zijn (2011). In 2012 en 2013 was hij weer bij RTL4 te zien in het programma ‘Mannen van een zekere leeftijd’ (2012-2013). In 2015 werd Henkjan benaderd door Omroep MAX voor een dagelijks radioprogramma op NPO Radio 5. In de zeven jaar dat Smits van 18.00 tot 20.00 uur dagelijks als DJ te horen was is het marktaandeel van NPO Radio 5 bijna verdrievoudigd. In 2020 maakte Henkjan een documentaire voor NPO2 en podcastreeks over 50 jaar Het Holland Popfestival. Sindsdien produceert, presenteert en regisseert hij ook podcasts voor bedrijven. .
Managementtrainer en dagvoorzitter

De X Factor is relevant voor iedereen die baat heeft bij overtuigingskracht. Henkjan geeft lezingen en workshops aan mensen in het bedrijfsleven, onder de titel Business X Factor, over bewustwording van reputatie en over het behalen van persoonlijk succes. Zo hielp hij Yacht, KPMG, Rijkswaterstaat, HEMA, Jan de Rijk Logistics, Unilever, Reaal Verzekeringen, UWV, Ordina, DHL, Randstad, Rabobank, ABN-Amro, ReasonNet, Belastingdienst, Schwarzkopf Professional en vele anderen om méér rendement te halen uit hun talenten. Ook vertelde hij zijn verhaal aan onderwijsinstellingen als ROC, HAS, In Holland en de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Naast het helpen van mensen om bewust te zijn van hun talenten en het beste uit zichzelf te halen wordt Smits regelmatig ingezet als dagvoorzitter en discussieleider.

Meer informatie & boekingen

Henkjan Smits inhuren als spreker voor uw congres of seminar doet u snel en gemakkelijk via Quality Bookings. Neem contact met ons op voor aanvullende informatie over de voorwaarden. We helpen je graag!

Anne Rook
  • Snel contact met Henkjan Smits
  • Binnen 24 uur een vrijblijvende offerte
  • Scherpe marktconforme prijzen
  • Meer dan 18 jaar ervaring
  • Begeleiding tot na het evenement
  • Boekingsgarantie via CLC-VECTA
Bekijk alle sprekers