Over het geven van presentaties hebben we al vele tips gegeven. Maar: er zijn verschillende soorten presentaties en ze hebben elk een ander doel. Daarom vragen ze allemaal om een andere benadering. Hieronder duiken we dieper in de verschillende soorten presentaties en de manier waarop jij je spreekstijl hier haarfijn op kunt aanpassen.
Lezing
Het is waarschijnlijk het meest gekozen presentatietype door bedrijven die een spreker inhuren: de lezing. Je kunt een lezing zien als een soort voordracht of les – de spreker is de zender en het publiek de ontvanger. Dat maakt dit type presentatie bij uitstek geschikt om informatie over te brengen, maar door de eenzijdige communicatie bestaat het risico op aandachtverslapping bij het publiek.
We adviseren je daarom om als spreker je lezing zo interactief mogelijk te maken, er regelmatig humor in te verwerken en open lichaamstaal te gebruiken. Zo houd je de aandacht van je toehoorders makkelijker vast.
Productpresentatie
Een productpresentatie is veel meer dan een lezing een persuasieve vorm van communicatie. Het draait dus om het overtuigen van je publiek; namelijk dat dit het product is waar ze niet zonder kunnen. Een monotone spreekstijl en lange, weifelachtige zinnen gaan je bij deze presentatie dus niet helpen.
Beter kies je voor een energieke en gevarieerde spreekstijl, bondige oneliners en veel bewijs in de vorm van statistieken en feiten om de productvoordelen te ondersteunen. En om eerlijk te zijn: het helpt bij een productpresentatie als je van nature al een beetje een vlotte babbel hebt.
Workshop
Valt een workshop wel binnen de presentatiecategorie? Hierover zijn de meningen verdeeld. Hoe dan ook: als trainer moet je tijdens een workshop natuurlijk wel degelijk presenteren. Je wisselt dit echter af met veel praktische oefeningen en bent vanuit communicatief oogpunt niet alleen zender maar ook ontvanger.
Eén ding is zeker: tijdens een workshop verwachten mensen geen ellenlange verhalen, maar hopen ze snel aan de slag te gaan. Hou je introductie daarom kort en bondig en schets deelnemers direct een beeld van dat wat ze gaan doen. Duidelijke communicatie is de basis voor een goede workshop!
Interne presentatie
Een interne presentatie is anders dan een externe presentatie. Omdat je onder collega’s bent is de sfeer vaak informeler. Voor sommige sprekers is dit een stimulans, terwijl het voor anderen juist verlammend werkt. Voordelen zijn er echter ook: je spreekt in een vertrouwde omgeving en vakjargon kun je probleemloos gebruiken.
Bij een interne presentatie is het met name belangrijk dat jij je kunt verplaatsen in je toehoorders en open staat voor discussie. Verwacht je betere resultaten op de verkoopafdeling? Leg dan op heldere wijze uit waarom. Kondig je een ontslagronde aan? Stel je dan open voor de onvermijdelijke kritiek en beantwoord uitgebreid alle vragen.
Een interne presentatie vertoont gek genoeg soms overeenkomsten met een productpresentatie: het draait niet alleen om informeren, maar vooral ook om overtuigen.
Speech
Dan is er nog de speech. Van alle genoemde presentatiesoorten is deze op communicatief vlak het meest eenrichtingsverkeer; meer nog dan een lezing. Door de passieve rol van de toeschouwers is het cruciaal dat je zorgt dat je speech geen moment gaat vervelen. Doet hij dat wel, dan raak je al snel de aandacht van je publiek kwijt.
De doelstelling van een speech bepaalt in grote mate je spreekstijl. Bij een politieke speech hoort een serieuze ondertoon, terwijl een speech voor een jubilerende collega luchtig en humoristisch mag zijn. Belangrijk is hoe dan ook om niet té lang te speechen en veel anekdotes en voorbeelden in je speech te verwerken. Ook oogcontact is bij deze presentatievorm belangrijk. Dit alles maakt het prettig om naar je te luisteren en zorgt ervoor dat jij het doel van je speech bereikt. Succes!