Non-verbale communicatietips voor een presentatie

29 mei 2017, door Robert de Vries

Niet iedereen is een geboren spreker. Waar de een van nature gezegend is met een overvloed aan charisma, heeft de ander tijdens een presentatie moeite de aandacht van zijn publiek te grijpen. Gelukkig zijn er een aantal simpele technieken die uw presentatievaardigheid naar een hoger niveau tillen. Hieronder geven we drie tips die u bij uw eerstvolgende lezing direct kunt toepassen.

Maak een onuitwisbare eerste indruk

Binnen slechts 200 milliseconden interpreteert het menselijk brein andermans gezichtsuitdrukking of emotionele toestand. Het is dan ook belangrijk om bewust te zijn van de eerste indruk die u maakt als u het podium beklimt. Ook als u nog niet achter het spreekgestoelte staat, bent u voor het publiek namelijk al lang en breed zichtbaar.

Hou daarom rekening met de non-verbale signalen die u afgeeft, zodra u het terrein betreedt waar u de presentatie gaat geven. Hanteer een zelfverzekerde, open lichaamshouding en schenk anderen een oprechte, ontspannen glimlach. Dat kan in de stressvolle aanloop naar een presentatie soms lastig zijn, maar u zult al snel merken dat het publiek hier positief op reageert. Dat geeft extra vertrouwen!

Gebruik open gebaren

Bij een open lichaamshouding hoort het gebruik van open gebaren. Een gesloten lichaamshouding komt defensief over; het tegenovergestelde van wat u wilt communiceren. Sta daarom niet met de armen over elkaar, maar spreid ze juist om meer openheid uit te stralen. Onderzoek wijst uit dat een spreker met een open lichaamshouding als warmer en betrouwbaarder wordt beoordeeld door zijn publiek.

Hoe meer openheid u uitstraalt, hoe meer de toehoorders ook openstaan voor uw ideeën. Uw uitstraling is daarmee niet alleen belangrijk voor het beeld dat mensen van u hebben, maar ook voor de mate waarin uw boodschap overkomt. Laat u daarom niet belemmeren door zenuwen en benader uw publiek zoals u zelf benaderd zou willen worden – vriendelijk en enthousiast.

Maak direct oogcontact

Oogcontact vormt een zeer belangrijk onderdeel van non-verbale communicatie. Toch geldt hierbij niet altijd dat meer beter is. Onderzoek laat namelijk zien dat oogcontact voornamelijk als prettig wordt ervaren door toehoorders die het eens zijn uw boodschap als spreker. Sceptische luisteraars blijken door oogcontact juist nog meer in hun kritische vooroordelen te worden bevestigd.

Oogcontact blijft daarom een waardevolle tool in uw arsenaal als spreker, maar zet het strategisch in. Ziet u mensen in de zaal knikken tijdens uw verhaal? Maak dan oogcontact, bij voorkeur lang genoeg om de kleur van de ogen te kunnen onderscheiden. Het verstevigt uw band met deze toehoorders en zorgt ervoor dat u nog meer sympathie wint. En dat vormt de basis voor een succesvolle presentatie!