3 tips voor een inhoudelijke sterke presentatie

31 juli 2017, door Manon Boodt

De kunst van het presenteren is een onderwerp dat mateloos fascineert. Zo schreef ik eerder over de kracht van non-verbale communicatie en de meerwaarde van een goed stemgebruik. Deze blogs gaan over de vorm van een presentatie – maar minstens zo belangrijk is de inhoud. Hoe je die inhoud zo goed mogelijk naar voren brengt, lees je in de onderstaande tips.

Stel duidelijke doelen voor een presentatie

Stel: je hebt alle bestaande verbale- en non-verbale presentatietechnieken volledig onder de knie. Tijdens lezingen hangt het publiek aan je lippen en heb je continu de lachers op je hand. Maar wat heb je hier eigenlijk aan, als je de toehoorders niet aanzet tot een concrete handeling of actie? Daarom is het belangrijk om voorafgaand aan je presentatie een duidelijk doel te formuleren.

De voornaamste doelstelling van een presentatie is natuurlijk informeren. Maar achter die primaire doelstelling, ligt vaak een secundaire doelstelling (niet altijd). De informatie moet het publiek bijvoorbeeld aanzetten tot denken of handelen. Het is dan ook van belang om dit in gedachten te houden bij het creëren van je presentatie en het uitdragen van je boodschap.

Hanteer een heldere structuur

Het maken van een presentatie begint dan ook met het formuleren van een heldere doelstelling. Je wilt bijvoorbeeld een bepaald probleem aan de kaart stellen (informeren), een nieuwe werkwijze binnen het bedrijf toelichten (instrueren) of een product of dienst aanprijzen (overtuigen). Is je doelstelling eenmaal duidelijk? Dan kun je beginnen met het vaststellen van een structuur.

Een goede structuur zorgt ervoor dat je de presentatie geleidelijk opbouwt en je publiek ontvankelijk is voor je boodschap. Zo is het raadzaam om te beginnen met een pakkende inleiding die de aandacht trekt, bijvoorbeeld een probleemstelling geïllustreerd door een concreet voorbeeld. Verwerk hierin ook alvast je kernboodschap, om deze aan het einde van je presentatie nog eens te herhalen.

Kies voor een krachtige boodschap

Tussen je inleiding en afsluitende kernboodschap zitten diverse overgangspassages. Deze passages zijn bedoeld om de inleiding verder uit te werken, nu je de aandacht van het publiek eenmaal hebt weten te trekken. Wil je in je presentatie instrueren? Ga alle instructies dan stapsgewijs langs. Wil je juist overtuigen? Behandel de belangrijkste argumenten dan een voor een.

Het opstellen van een heldere structuur dient als kapstok voor je verhaal tijdens de presentatie. Je kunt er tijdens de lezing altijd op terugvallen en het zorgt dat je argumentatie voor toehoorders eenvoudig te begrijpen is. En dat is van onschatbare waarde.

Want hoewel de manier waarop je iets zegt volgens experts belangrijker is dan wat je zegt, hebben alle legendarische presentaties twee eigenschappen gemeen: ze zijn gestructureerd opgebouwd en bevatten een krachtige boodschap. En dat betekent dat inhoud gelukkig nog altijd leidend is.