Hoe kan ik overtuigend spreken?

7 september 2018, door Yannicke ter Brugge

Als spreker heb jij een boodschap voor je publiek. Aan jou de taak om de toehoorders hiervan te overtuigen. Maar zo makkelijk is dat niet. Iedereen heeft immers zijn eigen opvattingen, aannames en overtuigingen. Wat het verschil maakt is daarom niet alleen de kracht van je boodschap, maar ook de manier waarop je deze brengt. Dit zijn de 5 beste manieren om overtuigend te spreken:

Oefen met je stemgebruik

De stem is een van de belangrijkste wapens in het arsenaal van overtuigingskracht voor sprekers en artiesten. Denk aan het inlassen van subtiele pauzes om je boodschap beter te laten inwerken of het variëren in tempo en volume om de luisteraars bij de les te houden. Goede sprekers weten precies met welke technieken ze hun stem moeten beheersen. Inspiratie nodig van een ervaren spreker? Robert ten Brink werd eerder uitgeroepen tot de BN’er met de mooiste stem.

Let op je non-verbale communicatie

Je stemgebruik is een voorbeeld van verbale communicatie, maar minstens zo belangrijk is je non-verbale communicatie. Met andere woorden: je lichaamstaal, gezichtsuitdrukking en mate van oogcontact met het publiek. Belangrijk is om zelfverzekerd en enthousiast op het podium te staan en oprechte verbinding te zoeken met je toehoorders. Want hoe ga je ze anders overtuigen van je boodschap? Wees niet bang om je persoonlijkheid te tonen.

Lever bewijs voor je standpunt

Je kunt nog zo’n begenadigd spreker zijn; mensen nemen niet zomaar iets van je aan. Je argumentatie moet logisch klinken en liefst ook nog ondersteund worden door het nodige bewijs. Vorige week nog schreven we over de manier waarop je een retorische techniek zoals logos kunt verwerken in je lezing. Je legt hierbij een onwrikbaar argument voor aan je publiek en ondersteunt dit met wetenschappelijke studies of voorbeelden uit de praktijk.

Bekwaam jezelf in retorica

Naast logos zijn er meer retorische technieken waarmee jij als spreker aan overtuigingskracht kunt winnen. In het hierboven genoemde artikel bespraken we bijvoorbeeld ook ethos en pathos. Je beroept jezelf hierbij op respectievelijk je eigen autoriteit binnen je vakgebied (aarzel niet om bij je introductie je eigen prestaties te benoemen) en speelt in op de emoties van je publiek. Op deze manier kun je mensen dichterbij je eigen standpunt brengen.

Schuw de discussie niet

Heb jij je lezing tot in de puntjes voorbereid en bevat hij alle eerder besproken ingrediënten? Dat is nog geen garantie dat jij je luisteraars overtuigt. Probeer daarom ook de twijfelaars over de streep te trekken. Bied mensen bijvoorbeeld ruimschoots de gelegenheid om vragen te stellen tijdens je presentatie en wees ook beschikbaar achteraf. Kun jij jezelf niet alleen goed presenteren, maar ook overtuigend verdedigen in een gezonde discussie? Dan win je het respect en daarmee de steun van je publiek.