Info & boekingen
Spreker Jarno Duursma - Trendwatcher & Futurist

Jarno Duursma Trendwatcher & Futurist

Jarno Duursma als spreker boeken

Jarno Duursma is een onafhankelijk technologie- expert, publicist, onderzoeker en spreker op het gebied van digitale technologie. Hij schreef vier boeken, onder andere over kunstmatige intelligentie, creatieve machines, deepfake technologie en blockchain.
Jarno is veelvuldig te zien in dagbladen en landelijke media zoals EenVandaag, NOS, RTL4 en schrijft opinie artikelen voor onder andere FD, NRC en Volkskrant. Hij is maker van de ‘listening to the future’ tech-podcast en de ‘Trending in Tech’ nieuwsbrief.

Jarno is een veelgevraagd spreker met hoge beoordelingen. Op inspirerende, heldere en energieke wijze schetst hij het landschap van digitale trends. Hij kijkt met u naar de toekomst door de lens van digitale technologie. Met optimisme en een gepast kritische blik.
Hij onderzoekt wat de impact gaat zijn van technologische ontwikkelingen op bedrijven en de samenleving. Zonder de realiteit en het menselijk aspect uit het oog te verliezen.

Prijsindicatie
€ 2.000 tot € 5.000
Te boeken als
Talen
Nederlands
  • Snel contact met Jarno Duursma
  • Binnen 24 uur een vrijblijvende offerte
  • Scherpe marktconforme prijzen
  • Meer dan 18 jaar ervaring
  • Begeleiding tot na het evenement
  • Boekingsgarantie via CLC-VECTA

1.  De metaverse: de nieuwe realiteit

Onze fysieke wereld en digitale wereld versmelten al veel langer, maar door de coronapandemie zijn zaken in een digitale stroomversnelling terechtgekomen. Wat voor 2032 gepland stond wordt op dit moment al uitgevoerd. En nu zijn we aanbeland bij het volgende hoofdstuk: de metaverse. De metaverse is een oneindig grote (toekomstige) virtuele wereld die alle andere virtuele deelwerelden met elkaar verbindt. Je zou de metaverse kunnen zien als de volgende fase van het huidige internet: het (nu nog) tweedimensionale, platte internet verandert naar een driedimensionale, ruimtelijke vorm. We gaan van het web van pagina’s naar het web van coördinaten. En van het web van informatie naar het web van activiteiten. In de toekomst gaan we niet ‘op’ het internet, maar ‘in’ het internet.

Mensen kunnen elkaar hier als avatar ontmoeten, bijvoorbeeld om elkaar te leren kennen, te netwerken, diensten te leveren, samen te werken, te ontspannen, te gamen, te shoppen en te consumeren. De metaverse biedt ook de mogelijkheid om zelf te bouwen, te creëren en te participeren in een virtuele economie. NFT-technologie, cryptovaluta en social tokens worden een belangrijk onderdeel van die virtuele economie van de metaverse.

Zoals social media het statische internet hebben veranderd, zo veranderen na verloop van tijd belangrijke onderdelen van het huidige internet naar de metaverse. Wat zijn de kansen? Wat zijn de belemmeringen? Wat zijn de risico’s? Hoe moeten we de metaverse bekijken, duiden en beoordelen? Dat hoor je in deze inspirerende lezing.
Hoog beoordeelde lezing!

2.  Ieder bedrijf wordt een cryptomediabedrijf

Voor wie het nog niet weet: NFT’s, cryptovaluta, social tokens en DAO’s gaan leiden tot nieuwe mediamodellen en verdienmodellen voor bedrijven.

In de toekomst gaan communities van fans mogelijk een nieuwe Disney starten of een media-imperium rondom een eigen bedachte superheld. Voor artiesten lonkt een eerlijke verdeling van geld en bedrijven wereldwijd kunnen hun bestaande mediabibliotheek eindelijk te gelde maken. Bedrijven kunnen social tokens op de markt brengen en zo extra inkomsten genereren, merkbetrokkenheid vergroten en nieuwe ambassadeurs maken.

Deze cryptomedia ontwikkeling wordt gevoed door het ontstaan van Web3 toepassingen zoals blockchain cryptotokens, NFT’s, slimme contracten en decentrale organisaties. Daarmee kan iedereen op het internet (financiële) waarde en (intellectueel) eigendom met elkaar uitwisselen. Ieder bedrijf wordt een cryptomedia bedrijf.

Met NFT-technologie kun je bijvoorbeeld van een digitaal object een uniek exemplaar maken. Deze technologie creëert daarmee een nieuw waardesysteem op het internet, omdat je eigendom van digitale spullen kunt vastleggen.
Zo werd bijvoorbeeld de eerste tweet van Twitter oprichter Jack Dorsey verkocht voor $2,9 miljoen. Maar dat is nog maar het begin.

Een kijkje in de toekomst van nieuwe mediamodellen, verdienmodellen en fan-based communities. Een inspirerende lezing vol met nieuwe mogelijkheden.

3.  Techtrends 2032: de toekomst is niet meer wat hij geweest is

Technologie is overal om ons heen en biedt welvaart, efficiency, welzijn, gemak, comfort en andere verbeteringen. Het verandert ons leven, ons werk, de samenleving en de rol die wij als mensen hierin innemen.

Het speelveld waarin wij ons bewegen verandert continu door kunstmatige intelligentie, big data, deepfakes, cryptomedia, cryptocurrencies, sensortechnologie, NFT’s, augmented reality, Web3, brain-computer interfaces, cloud computing, metaverse en synthetische media. Dit zet bestaande verdienmodellen, processen en organisaties op zijn kop.

Hoe ga je daarmee om? Welke technologieën zijn relevant? Wat zijn de kansen? Wat zijn de mogelijke nadelen en risico’s?  Zijn er ook morele bezwaren om bepaalde technologieën in te zetten?

Tijdens deze lezing kijkt Jarno met een scherpe blik door de lens van digitale technologie naar de toekomst. Hij schetst een beeld van technologieën, die ons nu vreemd voorkomen, maar straks gemeengoed zijn. Met optimisme, een kritische blik en gepaste nuchterheid.

4.  Neemt kunstmatige intelligentie ons (menselijk) werk over? 

We leven in een waanzinnig interessante tijd. Software wordt steeds slimmer, geeft ons hulp voordat we wisten dat we hulp nodig hadden en we krijgen antwoorden op vragen die we niet eens wisten dat we ze hadden. Op sommige vlakken zijn slimme machines gewoon sneller, accurater en zelfs ronduit onverslaanbaar. Wat moeten we in de toekomst door slimme computers laten doen? Waar zijn mensen juist goed in? Wat moet je morgen als professional doen om relevant te blijven voor de arbeidsmarkt van de toekomst? Hoe kunnen we slimme software inzetten om personeelstekort op te lossen? Welke banen blijven sowieso bestaan?

Kunstmatig intelligente software is krachtig, maar we moeten ook onze menselijke intelligentie niet vergeten. Benadrukt de kracht van menselijke intelligentie en komt dat graag aan u uitleggen.

Tijdens deze lezing kijkt Jarno met een scherpe blik naar de toekomst door de lens van kunstmatige intelligentie. Welke kansen biedt deze slimme software en hoe blijven we menselijk In het tijdperk van digitalisering en kunstmatige intelligentie?

5.  Synthetische Media: Machines met verbeeldingskracht

Stelt u zich eens voor: kunstmatig intelligente software als creatief assistent, als tekstschrijver en videomaker. Dat kan! Dit soort slimme software stelt ons voor het eerst in staat om snel en makkelijk compleet nieuwe content te genereren. Alles wat je kunt digitaliseren, kun je digitaal namaken. Slimme systemen schrijven teksten, die niet meer van echt te onderscheiden zijn, maken oneindige hoeveelheden afbeeldingen en video’s en creëren nieuwe muziek. Kunstmatig intelligente systemen gaan ons inspireren en ons helpen nieuwe media te creëren. AI-software als digitale ideeënmachine.
Na de social mediarevolutie volgt nu de vloedgolf van kansen die synthetische media bieden.

In deze lezing kijkt Jarno met naar de toekomst van content-creatie en mens-machine creativiteit.

Machines helpen ons om de randen van onze verbeelding op te zoeken. En daar liggen volop kansen!

6.  De donkere kant van Deepfake Technologie

We leven in een tijd waarin waarheid en leugen, realiteit en illusie steeds meer met elkaar vervlochten raken. Deepfake voegt iets toe aan dit landschap. De term deepfake slaat op moderne AI-software die nieuwe digitale content kunnen creëren, zoals gezichten, afbeeldingen, video’s, teksten, menselijke stemmen en andere audio-opnames. Je kunt mensen dingen laten doen en zeggen die ze nooit gedaan en gezegd hebben of iemands gezicht verwisselen in een video met criminele activiteiten. Je kunt iemand chanteren met nep pornografisch materiaal en je kunt deepfake gebruiken voor je eigen propaganda.

Bewerkte hyperrealistische video’s waren tot voor kort voorbehouden aan de Hollywoodstudio’s. Dat is verleden tijd, want tegenwoordig zijn ze wereldwijd door iedereen te creëren. We gaan van post-truth naar post-reality.

Het is belangrijk dat wij scherp zijn op de mogelijke nadelige gevolgen zoals chantage, identiteitsfraude, het toebrengen van reputatieschade, sociale onrust en geopolitieke spanningen. In deze lezing komen ze uitgebreid aan bod.

In deze lezing kijken we naar deepfakes. Kunnen we onze ogen en oren nog wel vertrouwen in het deepfake tijdperk?

Meer informatie & boekingen

Jarno Duursma inhuren als spreker voor uw congres of seminar doet u snel en gemakkelijk via Quality Bookings. Neem contact met ons op voor aanvullende informatie over de voorwaarden. We helpen je graag!

Yannicke ter Brugge
  • Snel contact met Jarno Duursma
  • Binnen 24 uur een vrijblijvende offerte
  • Scherpe marktconforme prijzen
  • Meer dan 18 jaar ervaring
  • Begeleiding tot na het evenement
  • Boekingsgarantie via CLC-VECTA
Bekijk alle sprekers