BN’er op je event: altijd een goed idee?

14 november 2018, door Manon Boodt

Robert ten Brink als presentator en Twan Huys als discussieleider: wie wil dat nu niet op zijn evenement? Nu zijn deze Bekende Nederlanders natuurlijk bijzonder bedreven in hun ambacht, maar dat geldt niet voor elke persoonlijkheid die bekend is van televisie. Het inhuren van een BN’er is daarom alleen een goed idee als hij of zij aan de onderstaande eisen voldoet:

De BN’er past qua uitstraling bij de identiteit van het bedrijf

Hoe bekend een persoonlijkheid ook is, hij of zij moet qua identiteit aansluiten op die van jouw organisatie. Een dierenorganisatie die een event organiseert maakt zich bijvoorbeeld ongeloofwaardig met een presentatrice die bekend staat om het dragen van bont. Net zoals een bekende nieuwslezer op leeftijd waarschijnlijk niet de meest geschikte persoon is om een dynamisch congres voor jongeren te presenteren.

De BN’er vertegenwoordigt een belangrijk deel van de doelgroep

Een BN’er kan qua uitstraling nog zo goed aansluiten op jouw organisatie, maar sluit hij of zij qua feeling ook goed aan op bezoekers van jouw event? Een verzekeringsmaatschappij met een betrouwbaar imago kan bijvoorbeeld een zeer degelijke en integere ex-politicus aanstellen als spreker op een event. Dat wil echter niet zeggen dat bezoekers hier ook op zitten te wachten. Die willen misschien juist dat de soms ietwat droge materie tot leven wordt gebracht door een persoonlijkheid met een meer jeugdige energie en dynamiek.

De BN’er heeft affiniteit met de missie, diensten of producten

Stel: jouw BN’er past qua uitstraling helemaal bij zowel jouw bedrijf als de doelgroep. Alleen is hij niet zo thuis in het onderwerp waarover hij op jouw event moet spreken. Helaas: eventbezoekers zullen hier snel doorheen prikken en dit doet afbreuk aan jouw geloofwaardigheid als eventorganisator. Een lezing van een ondeskundige persoonlijkheid is in dat opzicht dodelijk. Aan een presentator of dagvoorzitter worden inhoudelijk minder zware eisen gesteld. Wel is enige relevante basiskennis en affiniteit met het eventthema geen overbodige luxe.

De BN’er maakt pas later in het eventprogramma zijn entree

Een BN’er op je evenement heeft een soort magische aantrekkingskracht op de doelgroep. Mensen zijn van nature nieuwsgierig naar bekende persoonlijkheden die ze alleen kennen uit magazines, radio of televisie. Het is daarom zonde om de dag te openen met een lezing van die ene BN’er die jij voor je event hebt weten te strikken. De dag heeft zijn hoogtepunt dan immers al vroeg gehad. Beter wacht je tot na de lunchpauze – hét moment om eventbezoekers weer wakker te schudden – of zelfs helemaal tot aan het einde van je dagprogramma.

De BN’er past qua tarief binnen het budget voor je event

Als eventorganisator heb je te maken met talloze kostenposten. En geloof ons: de totale kosten vallen vrijwel altijd hoger uit dan je in eerste instantie inschat. Het is dan ook zonde om een groot deel van je eventbudget te spenderen aan het boeken van één enkele BN’er. Het is weliswaar fantastisch als je een bekende persoonlijkheid aan je weet te binden, maar zijn of haar tarief moet wel altijd passen in het door jou vooraf begrote budget. Rek dit liever niet op om een veeleisende BN’er toch vooral maar binnen te slepen; je begeeft je financieel dan namelijk op glad ijs.