Je speelt al enige tijd met de gedachte. Want je weet dat jij een autoriteit in je vakgebied bent. En je gelooft dat jij unieke kennis over een bepaald thema hebt. Die wil je graag met anderen delen. Kortom: je overweegt om trendwatcher te worden. Maar is dat wel een goed idee? Dit is wat je moet weten voordat jij als trendwatcher je eerste stappen op het podium zet:
Je hebt een groot netwerk nodig
Als trendwatcher moet je altijd op de hoogte zijn van de laatste trends. Dat kan alleen als jij je oor te luister legt bij bedrijven in uiteenlopende sectoren. Wat speelt er, wat zijn de problemen waar men tegenaan loopt en wat zijn mogelijke oplossingen?
Een groot netwerk en regelmatig contact met prominente ondernemers zorgt ervoor dat jij nieuwe ontwikkelingen als eerste signaleert. Ook een voet tussen de deur bij jonge en technologische start-ups kan in dit opzicht geen kwaad. Dát is immers de plek waar innovatie tegenwoordig vaak begint.
Je hebt één duidelijk specialisme
Van trendwatchers bestaat vaak het beeld dat ze van veel trends een beetje weten. Het tegendeel is vaak waar, want meestal hebben deze sprekers een solide theoretische achtergrond die ze in staat stelt om hun verhaal te onderbouwen. Dat moet ook voor jou gelden voordat je het podium beklimt.
Als trendwatcher begin je daarom met spreken over je belangrijkste specialisme. Dat ene onderwerp waar jij alles vanaf weet en waarvoor jij jezelf als toekomstig thoughtleaderin je sector ziet. Pas later, als je groeit in je nieuwe rol als trendwatcher, kun jij je expertise gestaag uitbreiden naar andere trends en disciplines.
Je herkent het verschil tussen trends en rages
Nieuwe trends lijken elke dag als paddenstoelen uit de grond te schieten. De meeste van deze trends sterven echter vroegtijdig weer uit en zijn daarmee niet zozeer een trend, maar een rage.
Aan jou als trendwatcher de taak om het verschil tussen beide fenomenen al in het eerste stadium te herkennen. Het meerdere keren foutief voorspellen van trends gaat op een gegeven moment immers tegen je werken.
Een trendwatcher zijn is daarom minder makkelijk dan het misschien lijkt. Je moet terdege weten waarover je praat en een goed gevoel hebben voor toekomstige ontwikkelingen in de markt.
Je hebt een goede spreekvaardigheid
Stel dat je aan alle bovenstaande criteria voldoet. Je bezit een groot netwerk, bent vooraanstaand expert binnen je vakgebied én hebt een neusje voor nieuwe trends. Maakt dat je automatisch tot een succesvol trendwatcher? Zo simpel is het helaas niet.
Er is namelijk een laatste discipline die een goede trendwatcher als geen ander moet beheersen: spreekvaardigheid. Als trendwatcher moet je tijdens je lezing in staat zijn om jouw publiek op boeiende manier te informeren en overtuigen. En dat is nu eenmaal een vak apart.
Op de blog van Quality Bookingsvind je veel tips over presentatietechnieken en stemgebruik. Alvast wat inspiratie opdoen van toekomstige collega’s? Bezoek dan zeker eens een lezing van een van onze trendwatchersof kies voor presentatie coaching op maat.