Hoe onderscheid ik me met mijn evenement?

13 juni 2018, door Tim Kröber

In een tijdperk van een toenemend aantal evenementen wordt het voor eventorganisatoren steeds lastiger om zich met hun event te onderscheiden. Verregaande digitalisering zorgt ervoor dat mensen informatie over de meeste thema’s vanuit hun luie stoel gratis tot zich kunnen nemen. Dat betekent dat een evenement meerwaarde moet bieden én zich moet onderscheiden. Dat kan onder andere door:

Het event slim te timen

In onze hectische maatschappij hebben mensen het steeds drukker. Wie heeft er nog tijd en zin om aan het eind van een lange werkdag ook nog eens een evenement te bezoeken? Uit experimenten blijkt dat events die beginnen in de ochtend aanzienlijk meer bezoekers trekken dan events die dat later in de middag doen. Dat geldt uiteraard vooral voor B2B-evenementen. Ook de dag in de week blijkt hier uit te maken. Maandagen (inloopdagen), woensdagen (vrije dagen) en vrijdagen (weekend, anyone?) scoren gemiddeld minder qua bezoekersaantallen. Dinsdagen en donderdagen zijn dan ook de beste keuze.

Een unieke beleving te creëren

Beleving is waar het tegenwoordig op events allemaal om draait. Noem het energie, noem het emotie of noem het entertainment: het is in elk geval wat ervoor zorgt dat mensen na afloop met een voldaan en geïnspireerd gevoel weer huiswaarts keren. Een concreet voorbeeld van iets waarmee je extra beleving creëert, is het boeken van een interessante spreker. Dát is wat bezoekers naar een evenement trekt. Ze maken tijd vrij in hun agenda omdat dit een ervaring is die ze simpelweg niet willen missen. Daardoor komen ze naar jouw event in plaats van dat van de concurrent.

Een originele insteek te kiezen

Het succes van een evenement staat of valt vaak met de originaliteit van de insteek. Die komt op verschillende manieren tot uiting. Belangrijk is uiteraard de keuze voor een overkoepelend thema. Het onderwerp moet reeds leven binnen de doelgroep, maar origineel genoeg zijn om de nieuwsgierigheid te prikkelen. Ook de eventlocatie speelt in dit kader een voorname rol. Organiseer jij jouw event op een unieke plek waar normaal geen events worden gehouden? Dan kunnen deelnemers niet wachten om te zien hoe de locatie eruit ziet en voor welke eventstyling je hebt gekozen.

Innovatie te introduceren

Virtual reality, augmented reality, crowdshaping, eventapps en social walls: het zijn zomaar enkele termen die steeds vaker door eventorganisatoren in de mond worden genomen. Dat is niet vreemd, want vooruitstrevende technologieën blijken uitstekend te scoren bij het publiek en zijn tegenwoordig bijna een vereiste om indruk te maken op de veeleisende bezoeker. Nu al zijn er op events speciale VR-zaaltjes waar mensen met een VR-bril bijvoorbeeld producten kunnen ontdekken. Het is een kwestie van tijd voordat organisatoren hiervoor steeds meer creatieve toepassingen verzinnen. Het is dan ook zaak om tijdig op deze tendens in te springen. Zeker voor merken die met hun event trendy en innovatief over willen komen.