Hoe voeg ik emotie toe aan mijn evenement?

27 november 2017, door Robert de Vries

Zowel bij het organiseren als het evalueren van een evenement, is het verleidelijk om te focussen op de ROI. Maar belangrijker nog dan statistische gegevens over bezoekersaantallen en behaalde winsten, is de emotie die jouw bezoekers overhouden aan het evenement. Je kunt dit belangrijke proces beïnvloeden en sturen door deze emotie te verwerken in al je evenementactiviteiten.

Hanteer een persoonlijke tone of voice

Evenementen draaien om beleving. Hoe persoonlijker de beleving die jij voor bezoekers creëert, hoe sterker de positieve emotie die je hiermee opwekt. Dat begint al bij het hanteren van een persoonlijke tone of voice. Het inhuren van een goede dagvoorzitter is in dat kader belangrijk. Wat hij doet lijkt simpel maar is het allesbehalve: hij zet vanaf het begint de juiste toon en bewaakt deze gedurende de dag.

Emotie is nauw verweven met energie. Het creëren van de juiste energie is belangrijk om positieve emoties te stimuleren. Een zeer formele setting of een gebrek aan ruimte om informeel te netwerken zorgen bijvoorbeeld voor een verminderde emotionele betrokkenheid. Interactiviteit en de juiste vormen van entertainment doen daarentegen het tegenovergestelde.

Bied oplossingen voor persoonlijke problemen

Elke bezoeker van jouw evenement kampt met zijn eigen uitdagingen en problemen. De kans is groot dat hij hoopt dat zijn bezoek aan jouw event tot een oplossing leidt voor een of meerdere hiervan. Het is daarom zaak bij het samenstellen van een dagprogramma niet te denken aan jouw eigen doelstellingen, maar aan de problemen van de bezoeker.

Het is cruciaal om die niet alleen te benoemen (dit zorgt voor herkenbaarheid), maar er vervolgens ook concrete oplossingen voor aan te reiken. Hiermee voeg je daadwerkelijk waarde toe aan iemands leven en creëer je loyale bezoekers die elk jaar graag terugkeren naar jouw evenement. Al is het alleen maar omdat jij hebt laten zien dat je hun emoties begrijpt en hierop inspeelt.

Stimuleer persoonlijke ontwikkeling

Mensen willen niet alleen aan hun problemen werken, maar ook aan zichzelf. Deze twee zaken zijn vaak onlosmakelijk met elkaar verbonden. Jouw taak als eventorganisator is het om bezoekers iets te bieden dat ze stimuleert om in zichzelf te investeren. Een lezing van een goede spreker die aan het denken zet is hiervoor misschien al genoeg. Gedachtenverandering leidt immers tot attitudeverandering en attitudeverandering leidt tot gedragsverandering.

Bezoekers moeten daarnaast niet alleen leren waarom een gedragsverandering wenselijk is, maar ook hoe ze de nieuw verworven inzichten in de praktijk toepassen. Door het faciliteren en stimuleren van persoonlijke ontwikkeling ontlok je bezoekers een positieve emotionele reactie. Combineer dit met de eerder genoemde tips in dit artikel en je hebt de ultieme mix voor een maximale emotionele impact van jouw evenement.