3 last minute strategieën voor meer bezoekers

23 oktober 2017, door Manon Boodt

Organiseer je voor de eerste keer een evenement? Dan is het altijd afwachten hoe groot de animo is. De opkomst van bezoekers laat zich vooraf lastig voorspellen en wordt meestal pas in de laatste maanden of weken duidelijk. Bij een buitenevenement is het helemaal tot de laatste minuut spannend – daar laten bezoekers het bij slecht weer soms helemaal afweten. Denk maar aan het recente concert van Anouk!

Als de kaartverkoop voorafgaand aan je evenement tegenvalt, is het zaak om niet bij de pakken neer te zitten. Er zijn namelijk nog verschillende dingen die je kunt doen om last minute bezoekers te genereren en van de dag alsnog een groot succes te maken. Hieronder noemen we 3 bewezen succesvolle strategieën.

Maak gebruik van je bestaande netwerk

Of je nu wel of niet eerder een evenement hebt georganiseerd: je beschikt altijd over een netwerk. Dit vormt een uitstekend startpunt voor je ticketverkoop, omdat je met deze mensen reeds een band hebt opgebouwd en ze je expertise (hopelijk!) reeds vertrouwen. Hierdoor is het relatief eenvoudig om ze (ook nog last minute) over te halen je event te bezoeken en er zelfs ambassadeur voor te worden.

Er zijn verschillende manieren waarop je jouw bestaande netwerk kunt benaderen. Een uitstekende manier is informeel, tijdens toevallige ontmoetingen of andere evenementen. Maar ook het inzetten van je nieuwsbrief en e-mailmarketing zijn methoden die hun effectiviteit in de loop der tijd ruimschoots hebben bewezen.

Adverteer online bij je doelgroep

Adverteren is nog altijd een prima strategie om je doelgroep te bereiken, zeker als haast geboden is. Daar waar andere online marketingvormen op lange termijn kostenefficiënter zijn, is het plaatsen van advertenties bij uitstek het marketinginstrument om op korte termijn resultaat te boeken. Zo kun je bijvoorbeeld adverteren in de zoekmachine of op social media.

Uiteraard is het belangrijk om je doelgroep gericht te targeten, zodat je kostbare advertenties niet worden getoond aan mensen die toch geen interesse hebben. Kies daarom in Google AdWords zeer specifieke zoekwoorden en richt je op Facebook op een publiek met zeer selecte kenmerken. Hoe specifieker het persona dat je aanspreekt, hoe groter de kans op succes.

Ga last minute samenwerkingen aan

Heb je alles geprobeerd om je evenement te promoten, maar heb je nog steeds minder tickets verkocht dan gehoopt? Een beproefde tactiek is dan om de kracht van andere influencers te benutten. Dat kan bijvoorbeeld online, door een samenwerking aan te gaan met de bekendste blogger in jouw niche. Een aanbeveling van hem of haar is goud waard voor je ticketverkoop.

Ook het last minute verbinden van een grote naam aan je evenement kan net de trigger zijn die belangstellenden over de streep trekt. Huur bijvoorbeeld een vermaard spreker in die gegarandeerd tal van mensen naar jouw evenement lokt. Promoot het optreden groots via de eerder genoemde advertenties, social media en e-mailmarketing.