Info & boekingen

Zo maak je van medewerkers online ambassadeurs

13 februari 2019, door Yannicke ter Brugge

Het is vaak het eerste dat je ziet als je online op iemand zoekt: een profiel op LinkedIn of een ander sociaal netwerk. Deze profielpagina is bepalend voor de eerste indruk die je van diegene krijgt. Is het profiel professioneel, actueel en gestructureerd? Dan is dit de indruk die deze persoon op je achterlaat.

Voor bedrijven is het van belang dat medewerkers zich hiervan bewust zijn, zegt Marjolein Bongers. De bekende LinkedIn-trainer en keynote spreker specialiseert zich in wat zij online personal branding noemt. Met lezingen en workshops ondersteunt en adviseert ze bedrijven op het gebied van social media. Het resultaat mag er zijn: “Medewerkers groeien uit tot online ambassadeurs.”

Mensen volgen mensen

Marjolein haar focus op medewerkers is een bewuste, zo vertelt ze. “Vrijwel elk bedrijf heeft tegenwoordig een bedrijfspagina op LinkedIn. Het bereik daarvan is gemiddeld circa 10%. Statusupdates veroorzaken hierdoor weinig reuring en het aantal volgers valt meestal tegen. De medewerkers van het bedrijf hebben daarentegen een veel groter bereik. Dat is niet zo vreemd, want mensen volgen nu eenmaal het liefst andere mensen.”

Werken aan je online brand

Toch komt Marjolein nog altijd professionals tegen die hun LinkedIn-profiel al jarenlang niet hebben bijgewerkt. Ze zijn zich simpelweg niet bewust van het verkeerde beeld dat dit schetst bij de buitenwereld. “Ik help deze medewerkers om zichzelf online beter te profileren. Ze leren hun eigen online brand verbeteren en worden zo ambassadeur van het merk waarvoor ze werken. Dat levert veel op, want een sterker online profiel biedt nieuwe zakelijke kansen.”

Doelgroep boven platform

In een tijd waarin Facebook en Twitter volgens experts hun beste tijd hebben gehad, is het voor de doorsnee werknemer lastig inschatten waar en hoe de winst op het gebied van social media valt te halen.

Volgens de social media strateeg gaat het niet zozeer om het platform dat je gebruikt, maar vooral om de doelgroep die je wilt aanspreken. “Ben je bijvoorbeeld styliste? Dan zijn Instagram en Pinterest interessante kanalen voor jou. Verkoop je met je bedrijf andere diensten, dan kan LinkedIn een betere keuze zijn. Alles hangt af van jouw doelgroep en de content die je wilt delen.”

Bedrijfscontent mist persoonlijkheid

Veel bedrijven willen social media graag inzetten, maar weten niet precies hoe. Dat blijkt uit de grote vraag naar lezingen en trainingen van de populaire keynote spreker.

“Zodra een bedrijf begrijpt dat employer branding en social selling belangrijk zijn, ga ik met de medewerkers aan de slag. Ik zet hun doelstellingen op een rijtje, stimuleer ze om kennis te delen en help ze om een sterk profiel op te bouwen. Alleen het delen van de bedrijfscontent is niet voldoende – die mist namelijk de persoonlijkheid van het individu.”

Dicht bij jezelf blijven

Persoonlijkheid en authenticiteit zijn volgens Marjolein cruciaal in een tijdperk van information overload en overmatige blootstelling aan reclame. “Gemiddeld zien mensen tussen de 1500 en 5000 logo’s en reclame-uitingen per dag. Ze zijn reclameblind geworden en geloven simpelweg niet meer wat bedrijven communiceren. Dat wordt geïllustreerd door de statistieken: het vertrouwen in merken bedraagt slechts 33%, terwijl het vertrouwen in aanbevelingen van kennissen en vrienden maar liefst 83% is. Content gedeeld vanuit medewerkers (employee sharing) kan bovendien rekenen op 7 keer meer engagement en 7 keer meer conversies dan wanneer een bedrijfspagina hetzelfde bericht deelt (brand sharing). Het is daarom belangrijk om dicht bij jezelf te blijven als je bezig bent een online personal brand te bouwen.”

Praktische tips & tricks

Het creëren van zo’n personal brand is maatwerk en daarom zijn de lezingen en workshops van Marjolein dat ook. “Ik doe altijd uitgebreid onderzoek naar de doelgroep waarvoor ik spreek. Op basis daarvan creëer ik een custom made lezing of training die de opdrachtgever maximale waarde biedt. Ik neem mijn publiek mee in een helder verhaal en geef veel praktisch toepasbare tips. Daar kan iedereen tijdens en na de workshop direct mee aan de slag.”

Social media voor personeelswerving

Een belangrijke ontwikkeling die de LinkedIn-trainer in het bedrijfsleven signaleert, is de zoektocht naar goed personeel. “Veel bedrijven plaatsen nog steeds een vacature op hun LinkedIn-bedrijfspagina en een vacatureomschrijving op de website. Iedereen doet hetzelfde. Maar potentiële medewerkers willen tegenwoordig vooral bij een bedrijf werken waar het leuk is en de cultuur bij ze past. Dus zou de online branding zich daar veel meer op moeten richten. Bijvoorbeeld door verhalen van bestaande medewerkers, die laten zien hoe een gemiddelde werkdag eruit ziet. En die op social media actief op zoek gaan naar nieuwe collega’s. Iets dat uitstekend aansluit op deze ontwikkeling, is het gebruik van video. In 2019 kijken we naar verwachting meer naar online video dan naar de televisie. Voor bedrijven is video recruitment dan ook zeer interessant.”

Populaire lezingen en workshops

De lezingen en trainingen van Marjolein zijn razend populair in het bedrijfsleven. Eerder sprak zij al voor grote bedrijven als Schiphol Group, Schwarzkopf en The Walt Disney Company. De variatie en het maatwerk karakter van haar optredens zorgen ervoor dat ze elke dag weer met veel plezier op het podium staat. “De ene dag werk ik met studenten van de Radboud Universiteit en de andere dag spreek ik voor een groep ervaren accountants. Het blijft ontzettend leuk om mijn kennis over te dragen en mensen te enthousiasmeren. Zeker omdat ik zie dat mensen daadwerkelijk met de tips en kennis aan de slag gaan en gepassioneerd een krachtig online personal brand opbouwen. Dat brengt hen echt verder en geeft mij veel energie!”