Spreken: een goed begin is het halve werk

14 november 2018, door Robert de Vries

Het is je gelukt: je hebt tickets weten te regelen voor de première van de nieuwste James Bond film. Je gaat er eens goed voor zitten in je bioscoopstoel en wacht tot de zaallichten dimmen. Maar wie staat er ineens voor het scherm zodra de gordijnen opengaan? Het is hoofdrolspeler Daniel Craig, die de hoogtepunten uit de film op klinische wijze alvast met je doorneemt in de vorm van gedetailleerde bullet points… Dat is nog eens een anticlimax!

Hoewel bovenstaand verhaal eerder een boze droom is dan een realistisch scenario, speelt het zich wekelijks af op sprekerspodia door heel Nederland: een presentatie die begint met een saaie PowerPoint-slide waarin de spreker stapsgewijs en op monotone wijze doorneemt welke onderwerpen hij zoal gaat behandelen.

Laten we eerlijk zijn: echt inspirerend werkt zo’n begin van een lezing natuurlijk niet. Als spreker heb je de lastige taak om de aandacht van je publiek vanaf het eerste moment te grijpen. Ebt die aandacht al snel weg? Dan is de kans klein dat je de luisteraar op een later moment in je presentatie alsnog voor je terugwint. Bij het geven van een lezing is een goed begin dan ook het halve werk.

Vind je het lastig om je presentatie op de juiste wijze te beginnen? Dit zijn 3 invalshoeken die je kunt benutten om je publiek vanaf de eerste seconde te boeien:

Storytelling als inspirerend voorbeeld

Mensen zijn dol op verhalen. Hoe persoonlijker, hoe beter. Dus waarom niet je speech beginnen met een persoonlijke anekdote die het publiek direct duidelijk maakt waarom het naar de rest van je lezing moet luisteren? Belangrijk is dat het persoonlijke karakter van je verhaal niet alleen in de tekst tot uiting komt, maar ook in de manier waarop je het vertelt. Hier mag best wat emotie inzitten. Mensen moeten de ervaring waarover je vertelt namelijk samen met jou herleven. Zo kunnen ze zich beter in je verplaatsen en zijn ze daarna ontvankelijker voor je kernboodschap.

Opvallende statistieken of wetenswaardigheden

Opvallende cijfers en feitjes: de magazines en het internet staan er vol mee. Mensen verslinden dit soort wetenswaardigheden en daarvoor is evolutionair ook een logische verklaring. Het vergroot je overlevingskansen nu eenmaal om te weten wat er in een groep of maatschappij speelt. Een opvallende statistiek als opening van je speech verzekert je daarom van de aandacht van je publiek. Uiteraard moet deze naadloos aansluiten op je kernboodschap. Voorbeeld van een mogelijke opening: “Wist u al dat maar liefst 87% van de Nederlanders…?”

Interactieve enquête of quiz

Ben je als spreker pas aan de beurt nadat er diverse saaie presentaties op rij gegevens zijn? Dan is de kans groot dat je publiek in slaap dommelt zodra jouw lezing ook maar enigszins in dezelfde stijl dreigt te vervallen. Het kan daarom goed zijn om te kiezen voor een actieve benadering en je publiek van begin af aan duidelijk te maken dat jouw presentatie anders wordt. Trap bijvoorbeeld af met een leuke quiz of hou een korte enquête onder de aanwezigen. Mensen worden aangenaam verrast door deze afwisseling en zijn hierdoor direct meer betrokken bij hetgeen je hierna vertelt.