20 jaar expertise
All-Inclusive tarieven
Binnen 24 uur offerte
Uitgebreide Support
Tevredenheidsgarantie
Gemiddelde beoordeling: 9,1
Vrijblijvende offerte
Interview met cabaretier Ruud Smulders
18 april 2023

Interview met cabaretier Ruud Smulders

Voor een blogartikel hebben we het genoegen gehad om Ruud Smulders te interviewen, spreker en cabaretier bij Sprekersbureau Quality Bookings. In dit interview hebben we hem gevraagd naar zijn achtergrond, favoriete onderwerp om over te spreken, waarom hij een expert is op dit gebied en hoe hij zich voorbereidt op zijn presentaties en lezingen.

Ruud Smulders is een spreker en cabaretier die zich niet gemakkelijk laat definiëren. Hij gelooft dat zijn naam en achtergrond er niet toe doen. Als je hem wilt vinden, weet je hoe je hem kunt bereiken en als je hem niet kent, dan zijn jullie waarschijnlijk geen match.

Zijn favoriete onderwerp om over te spreken is de 9 tot 5 banen. Hij is van mening dat veel mensen 40 uur per week werken om het huis te betalen waar ze vervolgens amper tijd in doorbrengen. Hij stelt daarom kritische vragen, zoals: wat is belangrijk? Waarom doen we wat we doen? Is dit de invulling die we willen geven aan ons leven? Durven we het risico te nemen om gelukkig te zijn of gaan we liever voor de zekerheid van middelmatigheid?

Hoe komt het dat Ruud zo’n expert is op dit gebied? Hij heeft altijd al buiten de lijntjes gekleurd en heeft ontdekt dat er een leven is buiten de normen en verwachtingen van de maatschappij. Hij spreekt graag bij bedrijven die bezig zijn met veranderingen en reorganisaties. Zijn doel is om mensen wakker te schudden en te laten zien dat veel van wat we als normaal beschouwen, eigenlijk verzonnen is.

Als het gaat om het voorbereiden van zijn presentaties en lezingen, schrijft Ruud soms al mee tijdens andere presentaties. Op het podium gaat hij in gesprek met het publiek en vraagt hij wat ze die dag hebben geleerd. Dit geeft sprekers vaak inzicht in hoe weinig van hun inhoud daadwerkelijk is overgedragen of is blijven hangen. Samen met het publiek lachen ze erom en geven ze de verloren inhoud een tweede leven. Zo kan het publiek soms alsnog iets meenemen wat ze anders zouden zijn vergeten.

Een van zijn grootste uitdagingen is het omgaan met oninspirerende sprekers van het huis. Hij wil het publiek niet laten afhaken, maar wil ook de bedrijfsleider niet te kakken zetten. Hij lost dit op door de angel eruit te halen en het publiek te erkennen, zonder de bedrijfsleider te schaden.

Om het publiek geïnteresseerd en aandachtig te houden tijdens een langere presentatie, gaat Ruud doorlopend interactie aan met de zaal en houdt hij het energiek en dynamisch. Hij zorgt ervoor dat het publiek zich betrokken voelt en bouwt snel een band op met de zaal, waardoor ze als vrienden naar hem luisteren.

Als het gaat om zijn favoriete presentatietechniek of truc, ziet Ruud presentaties als een dialoog en vermijdt hij het geven van een presentatie. Hij gebruikt humor om het publiek te laten lachen en de sfeer te verbeteren. Zijn humor straalt ook positief af op het bedrijf en de baas.

Tot slot gaf Ruud nog het belangrijkste advies aan iemand die voor het eerst gaat spreken in het openbaar: vertrouw op je kennis en draai niet je tekst af. Het gaat niet om de komma, maar om de kern van je boodschap.

Als het gaat om toekomstige sprekersplekken, wil Ruud spreken waar mensen zich op hem verheugen. Hij is er niet zozeer op gericht om op bepaalde locaties te spreken, maar wil gewoon het publiek bereiken dat openstaat voor zijn boodschap.