Hoe zet ik een evenement in voor branding?

20 februari 2018, door Robert de Vries

Goede branding is een vak apart. Zelfs de oudste merken in Nederland hebben soms moeite hun reputatie te behouden en zoeken naar manieren om hun imago een nieuwe impuls te geven. Een van die manieren is het organiseren van een evenement, dat de kennis en kunde van de organisator nog maar eens bevestigt en de banden met relaties en stakeholders stevig aanhaalt.

Presenteer je visie voor de toekomst

Het moment bij uitstek om een evenement te organiseren, is om een recente koerswijziging of nieuwe visie aan de buitenwereld te presenteren. Zeker bij traditionele merken is het met het verstrijken van de jaren steeds onduidelijker waar de onderneming in de huidige markt nu eigenlijk voor staat. Een persoonlijke presentatie voor alle belangrijke relaties lost dit vraagstuk in één keer op.

Belangrijk is om de aandacht van het publiek zo goed mogelijk vast te houden en er geen saaie lezing van te maken. Technologische hulpmiddelen vormen hierbij een uitstekende steun in de rug. Zo is het mogelijk om een lezing over missie en visie aan te vullen met historisch beeldmateriaal of juist inspirerende beelden van de nabije en verre toekomst van het bedrijf.

Variatie in dagprogramma

Juist bij een evenement waar de nadruk ligt op branding, is voldoende variatie in het dagprogramma van groot belang. Bezoekers mogen zich geen moment vervelen, want de nieuwe koers die de onderneming vaart is immers allesbehalve saai. Ondanks de behoefte aan variatie, moet elk programmaonderdeel aansluiten op de bedrijfsidentiteit en deze waar mogelijk versterken.

Deze eisen maken het organiseren van een event voor branding niet altijd eenvoudig. Toch zijn er een aantal simpele methoden die je kunt toepassen om de kans op succes te vergroten. Zorg allereerst voor lezingen die niet al te lang zijn, zodat één onderwerp niet de overhand krijgt. Combineer informatieve lezingen daarnaast met luchtige intermezzo’s zoals cabareteske optredens en netwerkgelegenheden.

Ontleen autoriteit aan een spreker

Er is één doelstelling die elke eventorganisatie nastreeft en dat is het profileren van de eigen kennis en kunde. Een ietwat stoffig imago kan vrij eenvoudig worden opgepoetst, maar een reputatie van onkunde betekent de doodsteek voor elke serieuze onderneming. Gelukkig is er een manier om de inhoud van je boodschap te versterken en dat is het inhuren van externe experts als spreker.

Zeker het boeken van een vooraanstaand spreker verschaft je evenement en daarmee je organisatie veel geloofwaardigheid. Met louter goede sprekers ben je er nog niet, want je hebt ook een dagvoorzitter, presentator of discussieleider nodig om het dagprogramma in goede banen te leiden. Zo’n persoonlijkheid is op dat moment het gezicht van je organisatie – kies daarom verstandig.