Hoe kies ik een spreker die past bij mijn evenement?

13 november 2017, door Robert de Vries

Wil jij een spreker boeken voor een congres, seminar of workshop? De keuze is reuze! Bij een sprekersbureau zoals Quality Bookings kun je immers vrijwel elke denkbare Bekende Nederlander inhuren. Maar beter nog dan het boeken van een bekende naam, is het kiezen van een persoonlijkheid die past bij jouw evenement en organisatie. Wij helpen je te kiezen met onderstaande tips.

Boek een spreker met de juiste achtergrond

Een belangrijk criterium bij het uitzoeken van een spreker is zijn of haar achtergrond. Organiseer jij bijvoorbeeld een evenement over raketwetenschap, dan is het logischerwijs niet verstandig om een dagvoorzitter te boeken die voornamelijk affiniteit heeft met mode-evenementen. Het liefst moet de door jou gekozen persoonlijkheid op zijn minst raakvlakken hebben met jouw sector.

Een tweede aspect dat je wilt overwegen, is de ervaring van de spreker in kwestie. Iemand met een gevarieerde achtergrond als presentator of dagvoorzitter heeft alles al eens meegemaakt en kan hierdoor waar nodig improviseren tijdens jouw evenement. Dat is handig tijdens onvoorziene omstandigheden zoals technische mankementen of een andere spreker die te laat komt opdagen.

Boek een persoonlijkheid met de juiste uitstraling

Naast de achtergrond, is ook de uitstraling van een spreker van groot belang. Het gaat er hierbij niet zozeer om of de vibe van deze professional jou persoonlijk aanspreekt, maar meer of deze aansluit op het imago dat jij voor je organisatie wilt creëren. Bij het evenement van een jonge start-up past bijvoorbeeld een jong gezicht met een moderne manier van communiceren.

De persoonlijkheid moet bovendien niet alleen aansluiten op jouw organisatie, maar ook op je evenement. Dit is voornamelijk afhankelijk van je doelstellingen, want die kunnen haaks staan op het huidige imago van je organisatie. Heb je bijvoorbeeld onlangs reputatieschade geleden, dan kies je het liefst voor een betrouwbare en ervaren spreker met een onkreukbaar imago.

Boek een favoriet van jouw doelgroep

Een laatste tip die we willen geven, is om jezelf zo goed mogelijk te verplaatsen in je doelgroep. Als organisator van een evenement ben je snel geneigd om vanuit je eigen doelen te denken om zodoende een zo hoog mogelijke ROI te realiseren, maar dit komt niet noodzakelijkerwijs overeen met de doelstellingen van je doelgroep.

Stel de bezoekers van jouw evenement daarom centraal en probeer hen eerst en vooral op maat te bedienen. Pas dan kijk je hoe je dit kunt integreren met jouw eigen doelstellingen om zo de ultieme strategie te ontplooien. Doe gedegen onderzoek naar je doelgroep en ontdek welke gezichten zij het liefst als spreker zien. Probeer hun wensen te vervullen en geniet van een hoge opkomst!