Zo werkt FOMO-marketing voor je evenement

8 november 2017, door Robert de Vries

In onze vluchtige maatschappij is iedereen bang om iets te missen. Dit fenomeen staat ook wel bekend als de Fear Of Missing Out (afgekort FOMO). Het is een principe dat steeds vaker door marketeers wordt toegepast en dat ook jij kunt inzetten om meer bezoekers aan te trekken voor je evenement. Hieronder noemen we 3 voorbeelden van een FOMO-georiënteerde marketingstrategie.

Nodig een select gezelschap uit

Iedereen houdt ervan om deel uit te maken van een groep. We willen ons allemaal speciaal voelen en hoe exclusiever de toegang tot een groep, hoe groter de aantrekkingskracht om erbij te willen horen. Dat is waarom het exclusiviteitsprincipe in een marketingcampagne zo goed werkt. De kans dat een exclusief aanbod geweigerd wordt is kleiner, want altijd is daar de angst om iets mis te lopen.

Je kunt het FOMO-principe bijvoorbeeld toepassen door in eerste instantie een select gezelschap uit te nodigen voor je evenement. Bied hen speciale toegangsplaatsen aan (denk aan VIP-arrangementen) en doe alles om het aanbod zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Benadruk het exclusieve karakter van de aanbieding en benoem ook de specifieke voordelen ervan (bijvoorbeeld netwerken op niveau).

Doe een tijdelijk aanbod

Net als exclusiviteit, creëert temporaliteit een hogere aantrekkingskracht voor potentiële bezoekers. Een tijdelijke aanbieding verhoogt de noodzaak om direct te boeken, omdat het vervallen van het aanbod betekent dat je iets misloopt. Dit is een klassiek voorbeeld van de manier waarop FOMO succesvol wordt toegepast door marketeers en eventorganisatoren.

In je tijdelijke aanbod kun je ook het principe van schaarste gebruiken om het gevoel van noodzaak nog verder te verhogen. Maak bijvoorbeeld duidelijk dat de aanbieding alleen geldt voor eerdere bezoekers en pas visuele elementen toe in je communicatie-uitingen zoals countdownklokken of herinneringsmails dat het aanbod nog slechts 24 uur geldt.

Boek exclusieve sprekers

De beste manier om het maximale uit FOMO en achterliggende principes zoals exclusiviteit en schaarste te halen, is door simpelweg iets te bieden wat niemand anders heeft. Voor een evenementorganisator betekent dat het samenstellen van een programma met sprekers die zeer gewild zijn, maar die normaliter zeer lastig te boeken zijn.

Zulke sprekers boek je alleen via een gespecialiseerde partij die beschikt over een extensief internationaal netwerk. Als nummer 1 sprekersbureau van Nederland slaagde Quality Bookings er eerder al in om topsprekers als Richard Branson, Al Gore en Bear Grylls naar Nederland te halen. Maar ook onderhouden wij korte lijnen met een variëteit aan nationale beroemdheden.

Informeer vrijblijvend bij ons team naar de mogelijkheden om een exclusieve spreker voor jouw evenement te boeken en stuw je FOMO-marketing naar nieuwe hoogten.