Info & boekingen

Interview Kasper van der Meulen

18 december 2019, door Shardey Aalders

De weg naar zelfoptimalisatie: biohacker en mindlift-expert Kasper van der Meulen over mentale fitness in een tijd van overvloed en afleiding

Acht jaar geleden had hij concentratieproblemen, overgewicht en een burn-out. Nu is Kasper van der Meulen een specialist in biohacking en fitter dan ooit. Niet alleen zijn experimenten en levensstijl wijken af van de norm, zijn mentale en fysieke prestatievermogen doen dat ook. Hij schreef de internationale bestseller MindLift, organiseert inspirerende retreats en geeft inmiddels wereldwijd lezingen om mensen te helpen de beste versie van zichzelf te worden.
  1. Biohacker en mindlift-expert: twee termen die misschien niet iedereen direct iets zeggen.
    “Biohacking is een levensfilosofie en praktische werkwijze om elk deel van je leven systematisch te optimaliseren. Het heeft te maken met meten, experimenteren en het ontdekken van short-cuts. Ik meet mijn slaap, dieet, beweging en op dit moment bijvoorbeeld ook hoe mijn lijf reageert op een specifiek lichtdieet. Met de uitkomsten probeer ik die dingen te optimaliseren en vervolgens op een houdbare manier te integreren in mijn dagelijkse leven. Je zou kunnen zeggen dat je als biohacker invloed probeert te krijgen op dingen waar je normaal geen invloed op hebt. Fysiek, maar ook mentaal. Want we kunnen onze mind trainen als een spier. Daar komt de term en titel van mijn boek ‘mindlift’ vandaan.”
  2. Heb je een paar voorbeelden van experimenten die je hebt uitgevoerd?
    “Ik heb werkelijk van alles gedaan, van het beklimmen van een bevroren berg in shorts en het experimenteren met supplementen tot marathons lopen op blote voeten en dagenlang vasten. Voor het lichtdieet dat ik nu volg kruip ik regelmatig onder een infraroodkanon en draag ik een lichtbril die van bovenaf licht in mijn ogen schijnt dat door mijn brein wordt opgepikt als daglicht. Mensen horen namelijk veel buiten te zijn, maar dat zijn we niet. Dat is allesbehalve optimaal, want onze stofwisseling en hormonen zijn afhankelijk van daglicht en onze hormonen bepalen hoe we ons voelen. Je lichtdieet optimaliseren kan dus een enorm effect hebben op je leven.”
  3. Nu is deze leefstijl vanzelfsprekend voor je, maar vroeger was dat heel anders.
    “Zo’n acht jaar geleden was ik 35 kilo zwaarder, had ik last van migraine, een hartritmestoornis en angstgevoelens. Ik rookte, bewoog niet, gamede veel, kon me niet concentreren en voelde me miserabel. Dat voelt nu als een ander leven. Ik werkte destijds als biologiedocent en de kinderen in de klas zorgden uiteindelijk voor een keerpunt. Zij keken tegen mij op, waardoor ik een rolmodel wilde zijn. Allereerst besloot ik me op mijn mentale herstel te focussen. Door veel te lezen en verschillende meditatiemethoden te proberen werd ik geestelijk sterker en raakte ik steeds meer geïnteresseerd in de werking en mogelijkheden van ons brein. Ik ging experimenteren met mijn leerlingen en mijzelf en ontwikkelde zo langzaamaan mijn experimenteermindset.
  4. Hoe vertaal je die experimenteermindset naar het dagelijkse leven?
    “Door een vraag te stellen op basis van nieuwsgierigheid en vervolgens te kijken welk deel van die vraag te beantwoorden is. Je doet een kleine interventie gedurende bijvoorbeeld dertig dagen en kijkt vervolgens hoe je je voelt en wat je ervan hebt geleerd. Als het iets oplevert en leuk is, dan hou je het. Denk aan dertig dagen lang je dag beginnen met een korte wandeling, of trappenlopen tijdens tv-reclames. Het experimenteren met behapbare veranderingen werkt een stuk beter dan doelen stellen die je niet kunt volhouden, zoals besluiten dat je vanaf 1 januari iedere dag naar de sportschool gaat.”
  5. Ademhaling is in jouw werk een sleutelwoord.
    “Internationaal geef ik veel ademhalingstrainingen aan high performers. Zo heb ik trainingen gedaan met onder andere Olympisch sporters, Special Operations van de Amerikaanse luchtmacht en CEO’s van grote bedrijven. Het grappige van ademhaling is dat het een van de weinige dingen is waar je echt niet mee kunt stoppen. Je kunt dagenlang zonder eten en water, maar niet zonder adem. En toch wordt het door de massa niet gezien als middel om je staat van zijn te verbeteren. Ik leg mensen uit hoe je simpele ademhalingstools kunt inzetten om je leven drastisch te veranderen, zowel thuis als op kantoor. Je ademhaling heeft namelijk invloed op je hele biologie.”
  6. Waarom is jouw methode ook juist zo interessant voor bedrijven en ondernemers?
    “Omdat de productiviteit en effectiviteit binnen een bedrijf omhooggaan naarmate de werknemers mentaal fitter zijn. Dat wordt vaak vergeten, dat levenskwaliteit de basis vormt van productiviteit. In veel bedrijfsculturen zijn mensen geneigd om bijvoorbeeld een uur minder te sporten of te slapen zodat ze langer kunnen werken. Maar daardoor ervaren ze meer stress, maken ze ongezondere keuzes, werken ze minder productief en komen ze in een cirkeltje terecht. Het doorbreken van die cirkel lijkt dan vaak een gigantische opgave. Maar wie outside the box denkt, kan met kleine aanpassingen al een stuk meer uit zichzelf, zijn werk en zijn leven halen.”
  7. Hoe geef je een lezing vorm?
    “Door theorie en beweging af te wisselen, want zonder afleiding kan er ook geen focus zijn. Ik besteed zo’n twintig minuten aan theorie en doe dan oefeningen en spelletjes. Op die manier wil ik mensen meenemen in een ervaring waarin ze verschillende staten in hun lijf kunnen ervaren. Ik geef ze meditatie- en ademhalingsoefeningen en leer ze bijvoorbeeld hoe ze hun hartslag kunnen verhogen. Daarmee hoop ik ze te laten voelen hoe kleine experimenten en aanpassingen al een groot verschil kunnen maken. Een geslaagde lezing geeft mensen het vertrouwen dat ze die veranderingen vervolgens zelf gemakkelijk kunnen doorvoeren en volhouden.”
  8. Heb je een mooi voorbeeld van zo’n geslaagde lezing?
    “Onlangs kwam een 64-jarige man naar me toe die binnen een jaar met pensioen zou gaan. Hij vertelde me dat hij sinds mijn workshop zo veranderd was, dat hij niet meer wilde stoppen met zijn werk. Hij was met een timer gaan werken: als hij een half uur lang volle bak aan een taak knalde, dan kreeg hij daarna een korte beloning. Vaak speelde hij dan even met een balletje, of ging hij naar buiten. Hij had nog nooit eerder in zijn leven gemediteerd, maar mediteerde nu iedere dag vijf minuten. De man voelde zich tien jaar jonger en was stukken productiever. Dat soort veranderingen, dáár gaat zo’n lezing om.”