Hoe haal ik het maximale uit mijn eventfotografie?

16 april 2018, door Robert de Vries

Bij het plannen van een evenement komt veel kijken. Een van die zaken is de eventfotografie, die je ruim vooraf geregeld wilt hebben om jezelf op de grote dag te verzekeren van mooie beelden. De gemaakte foto’s (en video’s) kun je voor tal van doeleinden gebruiken en het is daarom zaak hier het maximale uit te halen. Hoe je dat doet? Lees onze 5 tips hieronder:

Kies voor een professional

Voor het beste resultaat neem je een fotograaf in de arm die beschikt over uitstekende kwalificaties. Dus niet die buurman met spiegelreflexcamera die foto’s wil maken in ruil voor een ticket. Een gespecialiseerde eventfotograaf weet welke shots goed scoren bij zowel jouw doelgroep als de pers. Ook houdt hij rekening met jouw specifieke wensen en is hij in staat om de beelden door professionele nabewerking naar een nóg hoger niveau te tillen.

Kies voor een bepaalde stijl

Elke fotograaf heeft een bepaalde stijl en daarom is het goed om vooraf portfolio’s te vergelijken. Geef jij de voorkeur aan foto’s in zwartwit of kleur? Bewerkt of naturel? Creatief of klassiek? Er is ongetwijfeld een specialist die jouw gewenste stijl tot in de vingertoppen beheerst. Een echte vakman is bovendien van alle markten thuis, dus geef je stijlwensen vooraf ook duidelijk door. De fotograaf kan er dan voor zorgen dat het eindresultaat aan jouw verwachtingen voldoet.

Kies voor een goed moment

Tijdens een evenement zijn er tal van zogenaamde Kodak-momentjes. Aan de fotograaf de taak om zoveel mogelijk daarvan op de gevoelige plaat vast te leggen. Zeer belangrijk zijn bijvoorbeeld foto’s van formele momenten (de onthulling van een product), informele ontmoetingen tussen bezoekers (bij de netwerkborrel) en uiteenlopende sfeerimpressies (bijvoorbeeld van de lichtshow). Laat de fotograaf duidelijk weten welke momenten jij wilt vastleggen en ook de manier waarop.

Kies voor een unieke invalshoek (letterlijk!)

Iedereen is bekend met de gebruikelijke hoeken waaruit de meeste foto’s worden geschoten. Dat maakt deze foto’s niet minder fraai, maar een beetje afwisseling kan af en toe geen kwaad. Maak bijvoorbeeld gebruik van drones voor fotografie vanuit de lucht (een goede fotograaf kan dit probleemloos voor je verzorgen) of beter nog: maak een mooie film vanuit de lucht. Ook tijdens je event kun je het publiek verrassen door livebeelden van bovenaf te tonen met een videocamera die over de zaal heen scheert.

Kies voor een multidisciplinaire strategie

Als je eenmaal beschikt over de juiste foto’s en video’s, is de vraag wat je er precies mee gaat doen. De mogelijkheden op dit gebied zijn vrijwel eindeloos. Je kunt de beelden bijvoorbeeld live tonen op een social wall, delen via influencers of zelfs gebruiken voor blogs en brochures (onder andere door gebruik te maken van cognitieve dissonantie). Ook kun je de beelden gebruiken om de doelgroep middels mailingen alvast warm te maken voor de volgende editie. Combineer de kracht van verschillende marketingdisciplines om zo het maximale uit je eventfotografie te halen.