Zo zet jij influencers in rondom jouw event

9 april 2018, door Robert de Vries

Op de blog van Quality Bookings heb je al talloze tips gelezen over manieren om jouw event bij de doelgroep te promoten. Daarnaast kun je bij ons persoonlijkheden boeken die het evenement voor diezelfde doelgroep ook nog eens een stuk leuker of beter maken. Sommige van deze persoonlijkheden worden ook wel influencers genoemd. Hieronder vertellen wij je wat influencers precies doen en hoe jij ze zowel voor, tijdens als na je event kunt inzetten om je succes te maximaliseren.

Wat zijn influencers precies?

Het woord influencer doelt op een persoon die invloed uitoefent op het gedrag van een bepaalde doelgroep. Binnen de context van de huidige maatschappij zijn influencers veelal actief op social media, waar ze een grote schare volgers hebben opgebouwd die ze via hun online kanalen dagelijks makkelijk kunnen bereiken.

De sterke opkomst van social media zorgt ervoor dat influencers niet altijd bekende televisiepersoonlijkheden of artiesten zijn. Via social media kanalen kan tegenwoordig iedereen in potentie een grote groep volgers opbouwen en hiermee uitgroeien tot influencer. Belangrijk is vooral dat de doelgroep zich met de voorgespiegelde persoonlijkheid en boodschap kan identificeren.

Wat doen influencers zoal?

Omdat veel influencers hun boodschap verspreiden via social media, maken ze gebruik van media die op deze kanalen gebruikelijk zijn. Zo delen ze foto’s met een begeleidende tekst op Instagram, uploaden ze vlogs naar YouTube of plaatsen ze korte berichten of statements op Twitter. Het persoonlijke karakter van deze boodschappen zorgt ervoor dat de doelgroep er doorgaans ontvankelijker voor is dan voor de traditionele massacommunicatie van bedrijven. De grote vertrouwensband met volgers zorgt er vaak voor dat gesponsorde boodschappen van influencers uiterst effectief zijn.

Hoe kun jij influencers inzetten rondom jouw event?

Ook voor eventmarketing zijn influencers uitstekend inzetbaar. Dat begint al vóór het evenement, als de door jou uitgekozen influencers je event op een leuke manier promoten en hiermee meer succes boeken dan een traditionele marketingmailing. Natuurlijk kies je hierbij voor persoonlijkheden die qua identiteit aansluiten op jouw merk en die beschikken over een groot bereik bij jouw doelgroep.

Ook tijdens je event kunnen influencers grote meerwaarde bieden. Daar waar een conventioneel congres soms een tikje slaapverwekkend kan zijn door de information overload van uiteenlopende specialisten in een bepaald vakgebied, kan een influencer de boel opschudden met een moderne en enthousiaste aanpak. Zeker als het een social influencer betreft en de doelgroep jong is, werkt deze strategie uitstekend. Uiteraard is het zaak een influencer te boeken die niet alleen beschikt over de juiste persoonlijkheid, maar die ook affiniteit heeft met jouw branche of organisatie.

Heb je met behulp van influencers een succesvol evenement achter de rug? Dat hoeft niet het einde te betekenen van de samenwerking. Zo kunnen de influencers ook na het event nog foto’s, video’s of blogartikelen over de dag zelf met hun volgers delen. Zo weet je zeker dat jouw event on top of mind blijft bij de doelgroep en dat mensen er nog lange tijd over napraten.