De overeenkomsten tussen een B2C- en B2B-event

4 juni 2018, door Manon Boodt

Marketeers leggen nogal eens de nadruk op het verschil tussen B2C- en B2B-communicatie. Maar naast de verschillen, zijn er ook overeenkomsten. Gelukkig maar, want hierdoor kun je vergelijkbare strategieën hanteren bij het organiseren van B2C- en B2B-events. Dit zijn de 4 tactieken die op vrijwel elk evenement werken:

Vermaak en verbaas je gasten

B2B-evenementen hebben de naam serieuzer te zijn dan B2C-evenementen. Dat is logisch, want ze richten zich op de professional in plaats van de consument. Belangrijk is echter om niet te vergeten dat beide doelgroepen de nodige raakvlakken vertonen. Deelnemers aan een event willen zich verbazen (waarom zou je een ticket kopen als je geen verrassende of unieke dingen beleeft?) en vermaken (een goede afwisseling tussen inspanning en ontspanning is noodzakelijk om tijdens de dag alert te blijven). Kortom: je event mag geen moment saai worden; of de doelgroep nu B2B of B2C is.

Stel doelen voor een hoge ROI

Een evenement moet iets opleveren. Dat staat los van de sector waarin je actief bent of de doelgroep die je bedient. Tijdens een B2C- en B2B-event zijn veel van de doelen vaak hetzelfde. Je wilt bijvoorbeeld een specifiek gedeelte van de doelgroep aanspreken, zoveel mogelijk inschrijvingen genereren en nieuwe leads uit het event halen. Belangrijk is om deze doelstellingen concreet en meetbaar te maken in de vorm van SMART-doelen. Dit vergroot de kans dat je met je evenement een hoge ROI realiseert.

Bied bezoekers een unieke ervaring

Evenementen zijn er tegenwoordig in overvloed. Dat is niet gek, want uit onderzoek blijken live events tot de meest succesvolle marketingactiviteiten van moderne bedrijven te behoren. Het probleem is dan wel: hoe onderscheid jij je nog van de rest? Het antwoord is simpel: je event moet uniek zijn. Dat kan enerzijds door het kiezen van een bijzondere locatie en aankleding, maar meer impact nog heeft de invulling van het dagprogramma. Hoe beter en unieker de sprekers tijdens jouw event, hoe groter de Fear Of Missing Out bij jouw doelgroep. Wees er daarom op tijd bij en boek de grootste namen binnen jouw vakgebied via Quality Bookings.

Val op met je eventuitnodiging

Een goede crossmediale communicatie rondom jouw event is van groot belang. Of je doelgroep B2C of B2B is maakt in dat opzicht geen enkel verschil. Zowel de particuliere als de zakelijke bezoeker wil zichzelf speciaal voelen en het liefst op persoonlijke wijze worden aangesproken. Dat kan via uiteenlopende kanalen, zoals e-mail, social media of per ouderwetse briefpost. Zaak is in elk geval dat je opvalt met je uitnodiging. Kies voor een persoonlijke benadering en belicht de voordelen van het event voor de persoon die je aanspreekt. Creativiteit in zowel ontwerpstijl als boodschap is nodig om de aandacht te winnen en vast te houden. Als je daarin slaagt, troef je de concurrentie af en win je de gunst van de bezoeker.