Begin anders een eigen YouTube-kanaal

16 februari 2016, door Robert de Vries

Niet zo lang geleden zijn Onno Hoes en Geert Schaaij spreker bij ons geworden. Toen ik daar met iemand over sprak uit de mediawereld kwam het gesprek op de manier waarop media werken. Beide heren kwamen immers op een manier in het ‘nieuws’ die ze helemaal niet zo bedoeld hadden. Het privéleven van Hoes werd gefilmd door PowNed en ook Schaaij kwam in een hoek terecht waar hij niet thuishoort. Hij maakte wat grappen over een Chinees tegen Harry Mens, het filmpje kwam terecht bij DWDD  dat later nog een cameraploeg stuurde en het imago van flauwe grappenmaker was geboren.

Jammer dat media zo werken
Ik vertelde tegen die mediakenner dat het soms jammer is dat media zo werken. Je roept iets kleins, maakt een fout misschien en soms komt er dan een stroom aan berichten op gang die niet meer te managen is. Best jammer want Onno Hoes is een goede politicus en Geert Schaaij een goede beleggingsadviseur. Volgens die kenner is de enige manier om dat soort effecten een beetje in de gaten te houden: de regie strak in handen nemen, focussen op inhoud en een beetje geluk hebben. ‘Ze zouden zich misschien iets meer op inhoud moeten profiteren en dan gaan die incidenten langzaam weg uit het hoofd van mensen. Dat hebben Maxima en Alexander ook heel slim gedaan; een thema omarmd, microkrediet en watermanagement, waardoor we hun privézaken wel eens laten liggen. We raken wat meer gewend aan inhoudelijke, oprechte verhalen en blijken dat te waarderen op zijn tijd. Als de inhoud de basis is dan kunnen ze zich zelfs weer iets permitteren op privégebied…’

Colin Wijnholds brengt naar buiten wat hij zelf wil
Eenmaal weer thuis moest ik denken aan iemand als de populaire Colin Wijnholds, ook geheel toevallig sinds kort spreker bij ons en eigenaar van een heel succesvol YouTube-kanaal. Hij brengt precies naar buiten wat hij zelf wil en heeft de regie wat strakker in handen. Mooi om te zien hoe hij laatst een test moest doen om binnen te komen bij Qmusic; de ambitie spatte er vanaf. Hoe zou zo’n YouTubekanaal voor Geert Schaaij, een begenadigd spreker over beleggen, eruit zien? Het zou toch geweldig zijn om met hem een soort beleggingskanaal voor Dummies te beginnen? In deel 1 zien we hoe hij een klein aandelenpakket aankoopt en we volgen hem dagelijks om te kijken wat hij allemaal met het pakket doet. Om informatie in te winnen zien we Schaaij skypen met andere experts, hij brengt een bezoekje aan het bedrijf waarin hij belegt en hij probeert verschillende strategieën uit. De kans is aanwezig dat BNR, FD en DFT deze films graag op hun site willen plaatsen. Onno Hoes is natuurlijk een ervaren politicus en hij zou geweldig kunnen vertellen over de politiek. Dat het vaak een spel is, welke belangen een rol spelen en wat er zit achter wat politici in de media beweren. Hij lijkt me een hele goede duider van het politieke nieuws.

Ook iemand met een interessant profiel is Rickey Gevers. Ooit werd hij door de Nederlandse politie opgepakt omdat hij een paar jaar daarvoor virtueel had ingebroken op de computer van een Amerikaanse Universiteit. Het liep allemaal met een sisser af, maar daarna besloot hij om zijn kwaliteiten als hacker in te zetten voor de goede zaak. Terwijl veel mensen hem nog kennen als hacker is het leven van Gevers tegenwoordig vele malen interessanter. Hij gaat namelijk de hele wereld over om bestaande en potentiële gaten in computernetwerken te dichten. Stel dat een grote Amerikaanse bank dreigt gehackt te worden dan is de kans groot dat de CEO persoonlijk met Gevers belt, een grote auto naar zijn woonplaats stuurt en een privévliegtuig regelt waardoor hij binnen twaalf uur ergens achter een computer zit om het systeem te beveiligen. Natuurlijk gaat het vaak om grote geheimen, maar wat zou het geweldig zijn om een vuistdikke biografie te maken over het leven van Gevers. Een goede journalist zou een jaar lang moeten gaan waar Gevers gaat en er rolt zonder twijfel een briljant boek uit. Nadat hij zijn verhaal vertelt bij DWDD naar aanleiding van dit boek zal hij bekend staan als de man die de hele wereld over trekt om de hackers te bestrijden.

Mensen willen verhalen met inhoud
Ik legde mijn ideetjes later voor aan die mediakenner en hij zag het wel zitten. ‘Steeds meer mensen willen inhoudelijke verhalen’, zei hij. ‘Niet voor niks hebben roddelbladen het moeilijk. De tijd van gemakkelijk clickbare nonsensnieuwtjes over Maximale, sterren en dieren lijkt langzaam voorbij aan het gaan. Mensen willen mensen zien die ergens verstand van hebben en daar gepassioneerd over vertellen. Dat kan in mooie zalen zijn, maar ook via YouTube of een blog in bestaande media’. Maar ehhh, zei hij nog. Misschien hebben die mannen daar zelf ook ideeën over?….