Ben jij directeur, manager of bekleed je een andere belangrijke positie binnen een organisatie? Dan ontkom je er eens in de zoveel tijd niet aan: het geven van een speech. Een goede speech grijpt vanaf het eerste moment de aandacht, weet deze ook vast te houden en zet luisteraars aan tot nadenken en handelen. Dat lukt alleen als je tijdens het speechen de juiste drietrapsopbouw gebruikt.
Het begin van je speech
Een speech kun je onderverdelen in een begin, midden en eind. Speeches die zich niet aan deze opbouw houden, voelen voor de luisteraar vaak ongestructureerd aan en leiden al snel tot aandachtverslapping. In dat kader is het begin van je speech een belangrijk onderdeel, omdat deze eerste indruk bepaalt of je publiek benieuwd is naar wat je verder nog te zeggen hebt.
Cruciaal om je speech goed te beginnen is door hem niet als een les, maar als een verhaal te zien. Je luisteraars willen geen saaie theorie en feiten horen, maar worden liever meegezogen in een verhaal met een – jawel – begin, midden en eind. Maak daarom direct duidelijk dat je een verhaal gaat vertellen door af te trappen met bijvoorbeeld een korte anekdote.
Het midden van je speech
Na enige tijd heb jij je boodschap al min of meer prijsgegeven en kom je aan in de fase van toelichting – ofwel het midden – van je speech. In deze fase ga je nader in op details, maar probeer je ten koste van alles te voorkomen dat het slaapverwekkend wordt. Dat kan door niet ellenlang te praten over het heden of de toekomst, maar continu tussen deze twee te variëren.
Uit onderzoek blijkt namelijk dat de meest legendarische speeches qua structuur in het middenstuk constant heen en weer golven tussen de situatie zoals die is en de situatie zoals die zou kunnen zijn. Met andere woorden: je benoemt problemen in het heden, maar blijft hier niet onnodig lang in hangen. Al vrij snel schakel je over op de toekomst: wat moet er beter en hoe ga je dat aanpakken?
Het eind van je speech
Door meerdere keren achtereen een heden (dat voor verbetering vatbaar is) te spiegelen aan een nastrevenswaardige toekomst, begint het publiek steeds meer in die toekomst te geloven. Na enige tijd is het moment daar dat jij terugkomt op de boodschap die je al in het begin van je speech kort benoemde. Dit is het moment dat jij je toehoorders definitief probeert te overtuigen.
Je legt nogmaals uit wat jij wilt dat er gebeurt, maar cruciaal is dat je luisteraars nu beter begrijpen waarom je dat wilt. Het kan geen kwaad om de belangrijkste punten uit je speech tegen het eind nog een keer te herhalen, zodat ze beter in het geheugen van de luisteraar blijven hangen. Doe dat bij voorkeur als afsluiting van je presentatie en na een eventuele vragenronde.