Follow the nerds! De kracht van gamification

1 augustus 2017, door Manon Beurskens

Als je nog in de veronderstelling bent dat gaming een hobby is van een groepje mensschuwe, in petfles plassende autisten, heb je niet opgelet.  In 2011 voorspelde onderzoeksbureau Gartner namelijk al dat meer dan 70% van de ’s werelds grootse organisaties gamification zou inzetten voor het einde van 2014. Die voorspelling kwam uit. In Nederland zetten onder andere Ziggo, War Child, Philips en Albert Heijn al game mechanieken in om hun bedrijfsdoelen te halen. Dus zet die marketinggoeroe’s maar terug in de kast en follow the nerds!  

Gamification

Gamification is een van de meest effectieve manieren om mensen te motiveren en gemotiveerd te houden. Dat verklaart ook het wereldwijde succes van games. Onderzoek wijst uit dat mensen de beste versie van zichzelf zijn als ze gamen. Ze leren sneller, onthouden meer, geven minder snel op en denken creatiever. Hoe kan dat?

Drijfveren prikkelen

Ieder mens, van een tachtigjarige oma uit Canada tot een tiener uit Japan, heeft specifieke drijfveren om iets wel of iets juist niet te doen. Worden geen van deze drijfveren geprikkeld, dan is er nul motivatie en gebeurt er niks. Maar als de juiste drijfveren op de juiste manier worden geprikkeld, komen wij mensen in actie. En dat is precies wat game designers doen: ze triggeren specifieke delen van ons brein en laten ons dingen doen waarvan we niet wisten dat we ze konden. Hoe flikken ze dat?

Doping voor ons brein

Game designers zetten zogenaamde game mechanics in (lees: verhaallijnen, tijdklokken, uitdagingen, obstakels, verrassingen enz.). Deze mechanics werken als doping voor ons brein. Ze maken ons nieuwsgierig, geven ons kracht en status, maken ons verantwoordelijk voor ons eigen handelen, laten ons hobbels nemen, overwinningen behalen en nog veel meer. Precies die dingen waar wij mensen van rechtop gaan zitten. Waardoor ons brein dopamine en adrenaline aanmaakt. En het goede nieuws is: deze game mechanieken werken ook als je ze toepast op niet-game-situaties. Op de werkvloer bijvoorbeeld, of op school.

Concreet inzetten

Een gegamificeerde tool is dus niet per se een game. Als jij elke dag voor iedere werknemer die na een dag hard werken de deur uitgaat, applaudisseert, gaat de motivatie van je team omhoog. Gegarandeerd. En zo zijn er tientallen manieren om dingen anders in te richten, van werkprocessen en marketingcampagnes tot aan de opvoeding van je kinderen. Je zult zien dat dit niet alleen meer motivatie oplevert, maar ook geluk, voldoening en positieve energie!