Wat waren we blij toen WhatsApp op de markt kwam. Via internet konden we voortaan gratis met elkaar communiceren. Ineens behoorden de torenhoge telefoonrekeningen, doordat we -of onze kinderen- weer eens teveel sms’jes buiten de sms-bundel hadden verstuurd, tot het verleden.
WhatsApp is het gratis alternatief voor sms’en. We sms’en niet meer, we ‘appen’. Onder andere door WhatsApp lopen de inkomsten bij de telecomproviders drastisch terug. WhatsApp groeit enorm en trekt daardoor de aandacht van commerciële marktpartijen. Facebook nam WhatsApp natuurlijk niet voor niets over. De miljarden die Facebook hiervoor betaalde, moeten toch weer ergens vandaan komen. En zo wordt iets wat uit ideologie geboren is, toch weer een melkkoe.
Natuurlijk moet bij Facebook de schoorsteen ook roken. Daarom analyseren ze uw gedrag uitgebreid. Deze informatie verkopen ze aan adverteerders die vervolgens commerciële boodschappen op u afsturen. Er is in Nederland zelfs een bank die dit soort informatie wil gaan verkopen. Het moet niet gekker worden.
Het is natuurlijk de kunst om ervoor te zorgen dat we niet in de gaten hebben dat de informatie over ons internetgedrag wordt verkocht. Gelukkig lukt ze dat niet altijd. Commerciële boodschappen op Facebook vormen dan ook een steeds grotere bron van ergernis waardoor mensen dromen van een alternatief. Als WhatsApp-gebruikers krijgen we straks waarschijnlijk hetzelfde over ons heen. En ook dan gaan we dromen van een alternatief.
Er zijn al nieuwe alternatieven op de markt. Ook deze worden ons weer gratis aangeboden. Goed nieuws voor het grote publiek, maar houd in de gaten dat ook dat weer tijdelijk is. Uiteindelijk willen de commerciële jongens contact met het grote publiek. Dan is uit met de pret: we gaan ons of weer ergeren of we gaan ervoor betalen. Want voor niets gaat alleen de zon op..