20 jaar expertise
All-Inclusive tarieven
Binnen 24 uur offerte
Uitgebreide Support
Tevredenheidsgarantie
Gemiddelde beoordeling: 9,1
Vrijblijvende offerte
Hoe word ik een veelgevraagd spreker (deel 2)
25 november 2015

Hoe word ik een veelgevraagd spreker (deel 2)

Laten we eerlijk zijn: als je vaak met je hoofd op tv bent dan krijg je meer boekingen binnen dan wanneer niemand je kent. Met Humberto Tan als dagvoorzitter hebben nét even wat meer mensen zin in zo’n dag over The Cloud dan wanneer die leuke HRM-manager (die altijd zo grappig is op bedrijfsfeestjes) de boel aan elkaar praat. Daarom hoort in deze miniserie dan ook de vraag thuis: hoe zorg ik ervoor dat journalisten mij vaak bellen?

Kennis
Het is misschien de trend om te roepen dat ‘kenners’ nergens vanaf weten, maar dat is niet het geval. Als een krantenjournalist of een presentator geen antwoorden krijgt van een specialist dan zal er de volgende keer geen uitnodiging binnenkomen. Iemand als Wilfred Genee doet dat bijvoorbeeld goed. Samen met zijn vrouw stortte hij zich helemaal op gezond eten, maar het is duidelijk geen ‘bekendenederlanderdingetje’ dat hij er even bijdoet. Genee kan prima uitleggen waarom bepaalde voeding bijdraagt aan een gezonder leven en dat maakt hem tot een interessant object voor journalisten. Terwijl eerst alleen de sportschrijvers belden als er iets aan de hand was met de spits van Oranje kun je hem nu ook over voeding bellen. Het is simpel, als je veel weet van een onderwerp en je profileert je hiermee dan gaan journalisten bellen. Schrijf een paar goede blogs of inderdaad een boek en journalisten weten je te vinden want journalisten houden van googlen.

Mediageniek
In de wereld van massamedia gelden andere wetten dan bij vakbladen of wetenschappelijke tijdschriften. Jip & Janneke-taal is niet nodig, maar het helpt als een mening niet teveel mitsen en maren bevat. Nuance is prima, maar lezers en dus ook journalisten houden van duidelijkheid. Iemand als Peter R de Vries krijgt de laatste tijd veel kritiek dat hij zich laat betalen voor zijn media-optredens, maar hij heeft wel het vermogen om in een paar zinnen een onderwerp goed te duiden en daar zijn er niet zoveel van (en schaarste drijft de prijs omhoog). Als je Peter R De Vries een vraag stelt over internetpesten dan krijg je in heldere bewoordingen hoe je je kan wapenen tegen die praktijken terwijl je een multimediaprofessor een verhaal afsteekt over de ontwikkeling van internetpesten door de jaren heen. Wie zouden jullie zelf bellen?

Bekendheid
In veel gevallen bellen journalisten liever met bekende mensen dan met onbekende. Dat heeft alles te maken met een economische wet dat bekendheid verkoopt. Als een redacteur bij een talkshow een bekend iemand chartert over een onderwerp dan zal hij een schouderklopje krijgen van de eindredacteur, simpelweg omdat die ook weer applaus krijgt van de netmanager die kijkt naar de kijkcijfers. Zo werkt dat ook bij bladen: Yolanthe die een rondleiding geeft door de winkelstraten van Istanbul kun je op de cover zetten, maar een reisjournalist die hetzelfde doet niet. Je kunt er lang over treuren dat het leven zo in elkaar zit, maar zo is het nu eenmaal. Kijk maar eens hoe vaak bij DWDD niet de schrijver van een boek of de documentairemaker aanschuift, maar een bekend iemand die toevallig ook verstand heeft van het onderwerp. Maar ja, als bekendheid bekendheid genereert dan blijft de vraag openstaan waar je moet beginnen. Gelukkig leveren sociale media de mogelijkheid om een publiek op te bouwen, hoe klein ook. Begin dus rustig met wat blogs in je eigen LinkedIn-community en bouw dat langzaam uit. Daarna kun je misschien eens een interview geven aan een lokale krant en zo werkt je rustig aan meer bekendheid. Je hoeft er geen uitgebreide strategie van te maken, maar het helpt om daar een beetje over na te denken. Bovendien kun je op lokaal niveau jezelf trainen hoe je steeds beter en scherper je expertise kwijtkan.

Conclusie: journalisten bellen het liefst met bekende, mediagenieke mensen die ook nog kennis van zaken hebben
Het ideale profiel om gebeld te worden door journalisten is dat je een scherp omlijnde, originele mening hebt, dat je verstand van zaken hebt en het liefst al een beetje bekend bent bij mensen. En oh ja, het helpt ook als je er een beetje goed uitziet. Dagvoorzitter Freek Vonk heeft veel verstand van slangen, kan daar enthousiast over vertellen, is heel bekend en de man ziet er ook nog eens goed uit. Pas het voorgaande maar eens toe op terrorisme-expert Beatrice de Graaf die nu van het ene naar het andere praatprogramma holt. Het klopt allemaal. En ja, als talkshows, nieuwsitems en kranten je vaak vragen dan zal je ster ook rijzen als spreker in het bedrijfsleven. Het lijkt misschien allemaal een beetje oneerlijk en ja, het gaat natuurlijk vooral om de inhoud, maar zo is het leven.