Hoe word ik een veelgevraagd spreker (deel 1)

9 november 2015, door Robert de Vries

Veel mensen denken dat de aanvragen voor prestigieuze congressen binnenstromen als ze zich aanmelden bij een sprekersbureau. Dat is niet zo. Tenzij je Barack Obama bent, maar daar is er toevallig maar eentje van. Bedrijven weten steeds beter welk thema ze willen uitdiepen tijdens een congres en daar horen bepaalde sprekers bij. Bovendien moet die spreker of dagvoorzitter een beetje passen bij het publiek dat komt en het soort bedrijf dat het evenement organiseert. Tijdens die selectie helpt het als de samenstellers uit het bedrijfsleven of bij de overheid een scherp beeld hebben van de spreker die ze willen uitnodigen: hij of zij moet érgens voor staan.

Jort Kelder is journalistiek en rebels
Neem bijvoorbeeld een veelgevraagd spreker als Jort Kelder die zijn populariteit in het bedrijfsleven dankt aan het duidelijke profiel dat hij met eigen handen opbouwde. Met de firma van Jort gaat het aardig want hij haalt naar eigen zeggen per maand ongeveer 20.000 euro op. Kelder (check maar) is vilein, journalistiek, intelligent en komt altijd in een strak gesneden pak. Hij is het opstandige, goed uitziende ‘jongetje’ van de klas dat veel managers en directeuren ook graag wíllen zijn. Ik kan het niet helemaal bewijzen, maar vermoed dat Kelder zijn zakelijke, tikkie rebelse imago heel bewust vormgaf de afgelopen jaren. Hij praat niet graag met roddeljournalisten, verschijnt weinig in programma’s met allerlei BN’rs op een eiland, maar vertelt op een aantal vaste adressen in de media (DWDD, WNL) op geheel eigen wijze geanimeerd over onderwerpen waar hij verstand van heeft: politiek, ondernemerschap en financiën.

Sprekers bepalen zelf hun populariteit
Als sprekersbureau kun je prima meedenken over de kansen in het bedrijfsleven, maar sprekers zelf bepalen uiteindelijk hun profiel. Ramon Beuk  bijvoorbeeld stond vooral bekend als tv-kok want in dat genre was hij nu eenmaal te zien op tv. Er is helemaal niks mis met een goede tv-kok, perfect voor workshops tijdens braderieën en jaarmarkten, maar Ramon is ook ondernemer en dat verhaal gaat veel verder dan koken. Zo runt hij al meer dan tien jaar evenementenlocatie De Glazen Ruimte in Maarssen waar hij vele vernieuwende concepten bedenkt om zo veel mogelijk publiek te trekken. En met succes. Hij zette THWKND op, een tijdelijk restaurant, bar en club in het weekend waar je prachtige verhalen hoort, goede artiesten kan bekijken en ook nog eens heerlijk kunt eten. Door zijn eigen inspanningen – hij bedenkt, doet en vertelt erover in de media – is Ramon veel breder inzetbaar in het bedrijfsleven. Niet alleen kookt hij en praat over eten, maar je krijgt ook een inhoudelijk, inlevend verhaal te horen over kansen die voorbijkomen in het leven en hoe je die moet grijpen.

Zorg dat je een nieuwsbank bent als spreker
Natuurlijk schuiven beginnende sprekers nog niet wekelijks aan bij programma’s als DWDD, Business Class of Paul van Liempt. Maar ook buiten het zicht van massamedia is het belangrijk om een nieuwsbank te zijn voor het onderwerp waar je passie ligt. Verzamel alles wat er over zo’n thema geschreven is en wees niet bang om meningen en ervaringen te delen via social media. Maar de allerbeste marketingtool voor ambitieuze sprekers? Schrijf een boek, boeken verkopen sprekers en sprekers verkopen boeken. Niet veel mensen hadden van Maria Genova gehoord totdat ze ‘Komt een vrouw bij de hacker’ schreef en uitgroeide tot dé kenner op het gebied van cybercrime. Het boek werd een groot succes, journalisten gingen haar bellen en zo ontdekte het bedrijfsleven haar als spreker. Maar let op: een veelgevraagd spreker worden, hoeft niet altijd met een grote, Kluun-achtige mediaklap. Je kan het ook langzaam opbouwen; steeds meer kennis verwerven, een scherpere visie ontwikkelen met originele standpunten, media-aandacht krijgen en dan worden die zalen vanzelf groter.

We denken graag mee
Natuurlijk denken we met alle liefde mee met sprekers over een sterk profiel dat onze klanten aanspreekt. Maar ja, het echte werk is altijd aan de sprekers zelf; bedenk een of meerdere onderwerpen waarmee je iets hebt; verdiep je erin door veel te lezen en te praten, ga er vervolgens mee aan de slag en vertel je verhaal in de media zodat veel mensen het weten. En wie weet rollen de boekingen in grote getale binnen.

Wat de rol is van een sprekersbureau bij de portionering van een spreker, hoe een goede lezing eruit ziet en hoe je mediawaarde creëert? Dat leest u in Deel 2 van deze blog.