20 jaar ervaring
All-Inclusive tarieven
Binnen 24 uur offerte
Persoonlijk contact
Gemiddelde beoordeling: 9,4
Vrijblijvende offerte
14 juni 2024

De stedelijke toekomst als grensoverschrijdend netwerk

De steden van morgen zijn niet per se groter, maar wel beter verbonden. Peter Savelberg, initiatiefnemer van het TristateCity-concept, ziet in de verstedelijking van Nederland en zijn buurlanden een kans om tot een nieuw soort metropool te komen. Niet door alles te centraliseren, maar door slim te verbinden. Zijn visie draait om een netwerkstad die landsgrenzen overstijgt en samenwerking centraal stelt.

Een metropool van veertig miljoen inwoners

Savelberg stelt voor om Nederland, Vlaanderen en het Duitse Noordrijn-Westfalen als één economisch en stedelijk geheel te beschouwen. Samen vertegenwoordigen deze regio’s meer dan veertig miljoen inwoners en een enorme economische slagkracht. Door deze gebieden te benaderen als een metropoolregio, kunnen ze gezamenlijk concurreren met steden als Parijs, Londen en Hongkong. De nadruk ligt op complementariteit: waar de ene stad uitblinkt in logistiek, focust de andere op innovatie of duurzaamheid.

Technologie als motor voor integratie

Technologie speelt een sleutelrol in de uitvoering van deze visie op de stedelijke toekomst. Slimme infrastructuur, realtime datadeling en grensoverschrijdende mobiliteitsplatformen maken het mogelijk om regio’s efficiënt met elkaar te verbinden. Denk aan digitale mobiliteitsdiensten, gezamenlijke energienetten en uniforme stedelijke data-architecturen. Door technologie strategisch in te zetten, ontstaat een verbonden regio die niet alleen economisch, maar ook sociaal duurzaam is.

Ruimte voor duurzame verstedelijking

Het TristateCity-model biedt volgens Savelberg ook kansen voor duurzame gebiedsontwikkeling. In plaats van de druk op de Randstad verder op te voeren, kunnen nieuwe woon- en werkgebieden ontstaan in bestaande steden die nu minder benut worden. Technologie helpt hier om de juiste locaties slim te ontsluiten, bijvoorbeeld via multimodale vervoerssystemen of gedecentraliseerde werkmodellen. Zo wordt de ruimtedruk gespreid, zonder dat kwaliteit van leven of bereikbaarheid daaronder lijden.

Kritische noten en debat

Niet iedereen deelt Savelbergs optimisme. Critici wijzen op de risico’s van verdere centralisatie en de mogelijke marginalisering van kleinere regio’s. Ook infrastructuurtekorten, woningnood en milieubelasting vormen serieuze obstakels. Toch is er brede erkenning voor het idee dat Nederland en zijn buurlanden niet langer los van elkaar kunnen worden gezien in de discussie over de stedelijke toekomst.

Van visie naar samenwerking

Savelberg benadrukt dat stedelijke innovatie alleen slaagt als er wordt samengewerkt over beleidsdomeinen, landsgrenzen en sectoren heen. Technologie biedt daarvoor de instrumenten, maar de echte uitdaging zit in bestuurlijke durf en regionaal vertrouwen. De stedelijke toekomst is volgens hem geen blauwdruk, maar een netwerk dat continu in ontwikkeling is — mits de juiste voorwaarden worden gecreëerd.

Gerelateerde sprekers