5 ingrediënten voor een succesvolle awardshow

7 februari 2018, door Tim Kröber

Het is onderdeel van menig goedbezocht bedrijfsfeest of juist het overkoepelende thema voor een geheel eigen evenement: de awardshow. Awardshows blijken waanzinnig populair als vleugje entertainment in een overwegend serieus dagprogramma of als beloning voor de best presterende medewerkers in een organisatie. Wil jij ook zo’n event organiseren maar weet je niet precies hoe? Hou dan in elk geval rekening met de volgende 5 succesingrediënten:

Verzin een passende naam

De naam van een awardshow speelt een belangrijke rol in de aantrekkingskracht ervan richting de buitenwereld. De naam moet de lading dekken, pakkend zijn en bij voorkeur makkelijk in het geheugen liggen. Denk alleen al aan klassiekers als Het Gouden Kalf, de MTV Awards of de Oscars. Dit soort namen zijn bij iedereen bekend en vormen het fundament onder een instituut dat nog vele jaren zal voortleven.

Informeer bezoekers vooraf grondig

Meer dan bij een regulier evenement, willen bezoekers van een awardshow weten wat ze tijdens het dagprogramma te wachten staat. Daarnaast willen potentiële inschrijvers uiteraard weten wat de toegevoegde waarde is van deelname, een nominatie of zelfs de uiteindelijke winst. Voor een zo hoog mogelijke opkomst is het belangrijk zowel bezoekers als deelnemers grondig te informeren. Erken de grote belangen die spelen en zorg dat er geen twijfels of misverstanden kunnen bestaan.

Kies voor een onafhankelijke beoordeling

Als je enige ervaring hebt met awardshows, dan weet je dat er geen groter discussiepunt is dan de uiteindelijke beslissing van de jury. Wat de keuze ook is – er is altijd een partij die zich hierdoor benadeeld voelt. Cruciaal is daarom om elke schijn van belangenverstrengeling te vermijden en alleen te kiezen voor juryleden met een gegarandeerde objectiviteit en onafhankelijkheid. Ook het stemsysteem moet gestructureerd, helder en transparant zijn ingericht.

Geef duidelijke uitleg over de winnaars

De jury kan nog zo zorgvuldig zijn samengesteld – als de motivatie achter een award onduidelijk blijft, resulteert dit in veel kritiek. Het is belangrijk om de redenen achter een prijs daarom duidelijk naar het publiek te communiceren en ook de overwegingen van de jury hierin kort mee te nemen. Zo ontstaat er begrip over de genomen beslissing en krijgt de winnaar meer erkenning voor zijn of haar geleverde prestatie.

Creëer een awarduitreiking vol spektakel

Het hoogtepunt van een awardshow is zonder twijfel de uitreiking. Het beste werkt een combinatie van verrassende programma-elementen, humoristische noten en een audiovisueel spektakel. Een cabaretier kan bijvoorbeeld zorgen voor een luchtige noot en een hilarische aankondiging van genomineerden. En een ervaren dagvoorzitter kan het geheel in goede banen leiden en zorgen voor een professionele presentatie. Welke optie ook het beste past bij jouw evenement – een goede spreker is een voorwaarde voor een awardshow die op rolletjes verloopt.