Waar moet ik opletten bij het boeken van sprekers?

7 augustus 2014, door Ferris ter Meer

Het inhuren van sprekers is populairder dan ooit. Dagelijks staan er duizenden sprekers te spreken op de meest uiteenlopende evenementen. Niet heel vreemd, aangezien een spreker een dosis interactie en inspiratie toevoegt aan uw programma. Maar waar moet u op letten bij het uitzoeken van een spreker? En tegen welke zaken kunt u aanlopen als u de sprekers heeft vastgelegd?

Welke spreker moet ik boeken?

Bij het bepalen wie de juiste spreker is voor uw event, zijn een aantal punten belangrijk. Vaak wordt gekozen voor een spreker die men al ergens een keer heeft gezien en toen heel leuk was. Maar is dat verstandig? Houd bij uw keuze rekening met het volgende:

  1. Wat is uw doelstelling?
    Het niet bepalen van een doelstelling is de meest gemaakt fout van organisatoren. Stel u daarom de vraag: waarom willen wij een spreker boeken? Om meer bezoekers te genereren. Om interactie te creëren. Om uw boodschap te onderbouwen. Om te entertainen. Om te inspireren of een combinatie van meerdere factoren. Zodra duidelijk is wat de doelstelling is, zullen er direct sprekers afvallen.
  2. Bekend of onbekend?
    Het boeken van een bekende Nederlander heeft veel voordelen maar is niet per se noodzakelijk. Als uw voornaamste doelstelling het genereren van meer traffic naar uw event is, kan een bekende Nederlander een toegevoegde waarde hebben. Mensen vinden het nu eenmaal leuk om bekende personen in het echt tegen te komen. Het inzetten van een bekend persoon geeft ook smoel aan uw event. Maak wel heel bewust de keuze welke bekende persoon past bij uw bedrijf en merk. Laat u dus goed adviseren over het imago van de persoon in kwestie. Als uw doelstelling het inspireren van uw gasten is, kunt u ook prima een onbekende spreker inzetten. Ons land kent vele vakkundige en gepassioneerde sprekers over veel verschillende onderwerpen. Vaak zijn deze sprekers budgettair gezien een stuk aantrekkelijker dan het inhuren van een bekend persoon.
  3. Link met de materie of juist helemaal niet?
    Moet de spreker een directe link hebben met de materie? Ik veel gevallen is dat uiteraard erg gewenst. Maar soms kan het ook heel inspirerend zijn om iemand uit een geheel ander vakgebied in te zetten. Zaken bekijken vanuit een andere perspectief wekt vaak creativiteit bij uw gasten op. En als er één doel is dat iedere organisator heeft, is dat het raken van uw gasten.
  4. Budget
    Vaak is het lastig voor opdrachtgevers om een budget vast te stellen voor een spreker. Wij merken dat bedrijven het vaak moeilijk vinden om een budget af te geven bij het plaatsen van offerte. Vaak omdat men bang is dat een boekingsbureau exorbitante marges rekent voor een spreker. Als u zaken doet met een erkend bureau hoeft u zich hierover echter niet onnodig druk te maken. De meeste sprekers hebben een vastgestelde gage en de afrekening van de boekingsfee vindt meestal tussen de spreker en het bureau plaats. Omdat de gages van de sprekers zo enorm uiteenlopen, is het voor een bureau vaak erg prettig om een budgetindicatie te ontvangen om een echt passend voorstel te kunnen doen.
  5. Vraag om contact met de spreker
    Het is zeer gebruikelijk dat u vooraf even contact zoekt met de spreker. Hierdoor krijgt u écht een goed beeld van wat deze spreker voor u kan betekenen en of deze spreker écht goed bij uw bedrijf en doelstellingen past. Uiteraard is dit niet bij elke spreker mogelijk. Er zijn topsprekers die zo’n druk programma hebben en zoveel aanvragen binnenkrijgen, dat ze niet met iedere klant kunnen bellen. Gelukkig kunt dan gebruikmaken van de expertise van een sprekersbureau. Dat zal u dan professioneel en betrouwbaar advies geven over de mogelijkheden van de spreker in kwestie.