Tussen dromen en dromen

4 januari 2016, door Henk de Velde

Hoeveel mensen weten werkelijk waarom ze iets doen? Gedachten, twijfels en verzinsels kun je vaak alleen aan jezelf kwijt. Eigen keuzes maken is meestal geen vrijheid, want je bind je. Wat kun je van mensen leren? Natuurlijk kun je vaardigheden van hen leren. Dingen die je niet kent. Maar uiteindelijk leer je dan niets anders dan een paar handelingen of begrippen. De keus van uitstellen is altijd de makkelijkste.

In Frankrijk vormen plannen rond ‘de moeder van alle wedstrijden’ in 2019. Dat betekent een wedstrijd rond de wereld tussen solozeilers met reuzentrimarans van meer dan 80 voet (24 mtr). Zo’n anderhalf jaar geleden hebben een aantal schippers en hun sponsors hiervoor het initiatief genomen en zich aangesloten bij dit Collectif Ultim.

Wil ik daar bij zijn ? Nee, dan ben ik 70 en te oud.

In 1968 toen de eerste nonstop solo rond de wereld werd georganiseerd was ik nog niet zo ver. Tussen toen en nu heb ik me er tussen geworsteld. Ja, geworsteld. Zes rond de wereldreizen en bijna een wereldrecord in 1996 toen ik er 119 dagen over deed. Succes komt niet aanwaaien. Succes, daar kies je voor en er alles aan hebben gedaan is niet voldoende. Het moet een disicpline van de totale toewijding zijn. Je moet af willen afzien.

Zo Henk, je bent dus uitgevaren !

Dat woord uitvaren kan twee betekenissen hebben.

Uitvaren als vertrek en uitgevaren dat je nooit weer vertrekt.

In 2018 wil ik de Route du Rhum zeilen. Dan ben ik 69.

De Route du Rhum is een non-stop solo wedstrijd over de Atlantische oceaan die elke vier jaar wordt gevaren. De race werd in 1978 voor het eerst gehouden, en behoort tot de meest veeleisende solowedstrijden. De wedstrijd start voor de kust van het Franse Saint Malo en  eindigt in Pointe a Pitre in Guadeloupe. De totale lengte is 3540 zeemijlen (circa 6500 kilometer), hoewel de uiteindelijk afgelegde afstand per deelnemer verschilt. De start vindt in november plaats. Vorig jaar lagen er 92 boten aan de start. In de race-week voor de start komen er 2.000.000 bezoekers de boten bekijken. Rond Saint Malo zijn er voor 80.000 autos parkeerplekken gecreëerd en men wordt gratis met shuttle bussen naar de haven gebracht. Op de dag van de start staan er 200.000 mensen op de kapen de zeilers uit te zwaaien. 100den miljoenen hits op de sociale media. Met de modernste communicatie middelen zijn de schepen  “live” te volgen.

Er zit veel meer het sponsoren van het zeilen dan alleen de zichtbare “branding” en het media rendement. Zeilen is een sport met een schone en positief imago en heeft een uitstraling van durf, uithoudingsvermogen en avontuur. Zeilen is een technische sport die gebruik maakt van geavanceerde technologie. Het is ook een groene sport. We gaan de wereld rond met de wind en wekken energie op door water/wind generatoren, brandstofcellen en zonnepanelen.

Zeilen is een fantastische manier om kinderen te boeien. Dat maak ik mee op de scholen waar ik presentaties geef als spreker. Het ontwikkelt zelfvertrouwen en zelfredzaamheid en geeft een gevoel van voldoening. Breng offshore-zeilen in de klas en het biedt een hoop interessante manieren om aandacht te schenken aan een groot aantal onderwerpen, waaronder de natuurlijke historie, geografie, cultuur, wetenschap, technologie, meteorologie, de voeding, de menselijke conditie, de geschiedenis, de zee onder ons en de hemel boven ons.

Nee, ik heb nog geen sponsor. Wel weet ik met welke boot. Het is een 16 meter catamaran. Die ligt nog in Nieuw Zeeland en kan overgezeild worden. Maar ik verkies die boot per scheepstransport naar Nederland te halen en daar aan te passen om solo die race te zeilen.

Mijn voordrachten en lezingen gaan niet alleen over de zee.  Het is een verhaal over passie en uithoudingsvermogen. Een verhaal over wat het kost en wat je er voor terug krijgt.     Er zijn twee soorten mensen op de wereld; diegenen die ’s nachts dromen en nauwelijks meer weten waarover ze gedroomd hebben en de dagdromers; geloof me, die maken hun dromen waar !

Mooie dromen gewenst in het Nieuwe Jaar.