Momenteel is er veel aandacht in de media over de zogenoemde “schnabbelende journalisten”. Echter ligt de waarheid die in de media wordt geschetst een stuk genuanceerder. De meeste sprekersbureaus houden zich momenteel angstvallig stil. Wij nemen het graag op voor onze sprekers.
Journalistieke vrijheid
Er wordt veel gesproken over het feit dat door zakelijke opdrachten aan te nemen de journalistieke vrijheid in gevaar komt. Ik wil dit echter betwisten. Wij als bureau en de journalisten zelf, houden altijd nauwlettend in de gaten of de opdracht niet in strijd is met de journalistieke vrijheid. Een journalist zal vrijwel nooit een product, dienst of bedrijf promoten op een congres of seminar. De enige reden dat zij worden ingehuurd door een bedrijf is omdat deze graag wilt dat er iemand aanwezig is die onafhankelijk het te bespreken thema kan benaderen. Met een journalist in het midden als dagvoorzitter kunnen vaak de moeilijk liggende thema’s binnen een bedrijf onafhankelijke belicht worden. De journalist zal uitsluitend gebrieft worden over de richting waar het bedrijf op wilt gaan met de bijeenkomst, maar zal nooit promotionele handelingen of acties verrichten. Een bedrijf dat een journalist inhuurt voor een congres of seminar blijft zeker niet gevrijwaard van kritische noten in de media. Vaak neemt het bedrijf juist een risico door een journalist in te huren, omdat het zo maar kan gebeuren dat de journalist kritiek uit op de gang van zaken binnen het bedrijf. Wij zien dus deze opdrachten eerder als verlengstuk van het werk van een journalist.
Exorbitante gages
Er wordt gesproken over exorbitante gages die betaald worden voor de dagvoorzitters en journalisten. Oké, eerlijk is eerlijk, een paar duizend euro klinkt misschien als veel geld. En dat is het ook. Echter is het niet zo dat de dagvoorzitters dat in een uurtje verdienen. Dit zijn vaak gages van een totale opdracht. De opdracht bestaat doorgaans uit: een uitvoerige werkbespreking, veel voorbereidingstijd omdat een journalist zich altijd goed moet inlezen in het onderwerp, het uitwerken van de presentatie, de uitvoering zelf en vaak nog een evaluatie. Al met al kost dit een paar dagen van hun tijd. Daarbij doen de meest journalisten heel veel van dit soort opdrachten tegen een zeer lage vergoeding. Dit omdat zij veel opdrachten doen met een maatschappelijk karakter, voor goede doelen of voor bijeenkomsten voor studenten. Deze opdrachten worden vaak gedaan voor een symbolische onkostenvergoeding.
Kortom: er wordt veel negatief gesproken over de opdrachten die journalisten naast hun tv-werkzaamheden verrichten. Alleen valt dit in de praktijk dus erg mee. Er zal vast een uitzondering zijn, maar dat zegt niets over alle journalisten die vanuit hun passie voor het vak een bijdrage leveren om een zakelijke bijeenkomst beter te maken en meer inhoud te geven.