Quality Bookings partner Alert Online

30 oktober 2015, door Otto de Vries

Alert Online sprak met Robert de Vries, ondernemer en dagvoorzitter, over hoe hij digitale veiligheid in zijn eigen bedrijf ziet. Robert was gisteren dagvoorzitter bij de landelijke kick-off van Alert Online.

Wie ben je en wat voor bedrijf heb je?

‘Mijn naam is Robert de Vries, ik ben oprichter en eigenaar van artiesten- en sprekersbureau Quality Bookings. Wij verzorgen zakelijke opdrachten voor sporters, artiesten, sprekers, politici en bekende Nederlanders. Deze opdrachten zijn doorgaans spreekbeurten, reclameopdrachten en workshops die door het bedrijfsleven worden ingezet voor het inspireren of motiveren van personeel of relaties.’

Waarom is digitale beveiliging voor jouw bedrijf belangrijk?

‘Ons bedrijf valt of staat met ons zorgvuldig opgebouwde netwerk en database. Deze database is veel geld waard en erg interessant voor cybercrime, aangezien deze lijst wordt gevormd door vooraanstaande politici, bekende Nederlanders, sporters en andere hoogwaardigheidsbekleders. Het beschermen van onze data is dus enorm belangrijk. Onze gegevens mogen niet zomaar op straat komen te liggen.’

Een collega die wij belden voor dit interview gaf me geen mobiel telefoonnummer, maar gaf ons nummer aan jou door. Is die collega geïnstrueerd over social engineering?

‘De reden daarvoor is vooral een stukje agendabeveiliging. Ik ben veel onderweg en vind het erg stress verhogend als ik de gehele dag op mijn mobiel word gebeld. Daarnaast kan ik mijn telefoon bijna nooit opnemen, waardoor de kans dat ik een belangrijk gesprek mis erg hoog is.’

Wat is jouw indruk van digitale beveiliging bij Nederlandse MKB’ers?

‘Ik zit ongeveer 80 keer per jaar congressen voor als dagvoorzitter. Momenteel zijn digitalisering, het beschermen van data en cybercrime super populaire onderwerpen in vrijwel elke branche. Maar mijn conclusie is dat nog erg weinig MKB’ers echt op de hoogte zijn van de gevaren en wat er tegen gedaan kan worden. Ik zelf tot voor kort trouwens ook!’

Wat is de toegevoegde waarde van een campagne als Alert Online?

‘Ik zie de toegevoegde waarde vooral in bewust worden en het op gang brengen van de discussie. MKB’ers denken altijd dat cybercrime alleen speelt bij de grote internationale bedrijven en de overheid. Maar ook voor het MKB bestaan veel gevaren en is er risico. Goed dat door een campagne als Alert Online het MKB zich hier van bewust wordt gemaakt.’

Wanneer heb je voor het laatst back-ups gemaakt van je bestanden?

‘Dat gebeurt bij ons dagelijks. Wij werken volledig in de cloud en daar wordt vrijwel dagelijks een kopie gemaakt van de data.’