Info & boekingen

Niet lullen, maar poetsen: het geheim achter Flitsmeisters stormachtige opkomst

25 april 2019, door Robert Tjalsma

Ondernemerschap is de droom van de jonge generatie. Steeds meer Nederlanders jagen dit ideaal na in hun streven naar zelfstandigheid en vrijheid. Ze zijn bereid er veel voor op te geven – althans in gedachten. Een lichtend voorbeeld voor deze ambitieuze generatie is Jorn de Vries, die zijn ondernemersdroom al leeft en de bekende verkeersapp Flitsmeister uitbouwde tot de grootste van de Benelux. Zijn geheim? Dat is even simpel als doeltreffend: “Je moet vooral gewoon beginnen.”

Vraag vanuit de markt

Als beginnend ondernemer maakte Jorn weinig tijd vuil aan eindeloos tobben over een ondernemingsplan. Samen met twee compagnons zette hij de schouders eronder en is hij in plaats van te denken, vooral gaan doen. En dat laatste is precies waar het soms aan schort bij andere ondernemers, zo merkt hij. “Sommigen laten zich weerhouden door het schrijven van een businessplan en anderen beginnen nooit aan de uitvoering omdat er al een alternatief bestaat. Maar bij Flitsmeister zagen we concurrerende apps juist als een bevestiging van de vraag vanuit de markt. We moesten alleen nog zorgen dat we de beste werden.”

En de beste is Flitsmeister zonder twijfel geworden. Als grootste verkeersapp in de Benelux werkt het bedrijf samen met radiostations en overheden. Een resultaat dat niet zonder slag of stoot werd bereikt, zo erkent de huidig directeur. “Mijn twee compagnons zijn technisch onderlegd en hebben met de bouw van onze gratis app de eerste belangrijke stappen gezet. Ik kwam er later bij om een verdienmodel toe te voegen. Bij een verkeersapp zoals de onze kom je dan al snel uit op dataverzameling. In de beginfase hadden we dan ook snel meer gebruikers nodig. Want hoe meer gebruikers je hebt, hoe meer data je kunt verzamelen.”

Van tegenspeler tot partner

Als geboren ondernemer voelde Jorn intuïtief aan hoe hij dit doel kon bereiken. “In die tijd luisterde onze doelgroep – mensen die onderweg zijn in de auto – meer naar de radio dan bijvoorbeeld Spotify. Radiozenders communiceerden de verkeers- en flitsinformatie die weggebruikers hen doorspeelden via een speciale telefoonlijn. Wij vonden dat onze app hiervoor een slimmere oplossing bood. We startten samenwerkingen met verschillende zenders en deze exposure leidde tot nieuwe gebruikers en daarmee nieuwe verdienmogelijkheden. Van partijen die onze anonieme GPS-data wilden opkopen tot de betaalde accountopties die we later introduceerden.”

Flitsmeister werd zelfs zó succesvol, dat ook de overheid aan de deur klopte voor een samenwerking. Geen voor de hand liggende partner voor een flitsapp, zo beaamt de directeur lachend. “De essentie van onze dienst was én is om boetes voor weggebruikers te voorkomen. Maar inmiddels hebben we dankzij ons grote bereik ook daadwerkelijk invloed op verkeersstromen. Dat is voor de overheid interessant. Wordt er bijvoorbeeld een stuk snelweg afgesloten, dan is een tip voor een alternatieve route van Flitsmeister effectiever om files te vermijden dan een paginagrote advertentie in de krant. Naast trafficmanagement doen we ook andere gave dingen voor de overheid. Denk aan koppelingen vanuit de app met matrixborden en verkeerslichten en andere grote innovatieprojecten.”

Werken aan je droom

Wie Jorn (inmiddels 27) op zijn twintigste de impact van het huidige Flitsmeister had voorspeld, had hij voor gek verklaard. Het vormt het bewijs dat je ver kunt komen door te doen. Vanuit die gedachte is de ondernemer intussen ook bezig met diverse andere initiatieven. Voorbeelden hiervan zijn Whappbook en Veganific, respectievelijk een platform voor omzetting van je memorabele WhatsApp-chats tot een boek en een datingapp voor vegetariërs en veganisten. “Negentig procent van mijn tijd gaat nog altijd naar Flitsmeister, want ik geloof in de kracht van focus. Maar als je kansen ziet in de markt, kun je op creatieve en pragmatische wijze tot mooie nieuwe dingen komen.”

Maar als zelfs de drukbezette Managing Meister van Flitsmeister tijd vindt voor het starten en leiden van nieuwe bedrijven, waarom lukt dat dan de doorsnee persoon met een baan vaak niet? Het onterechte beeld bestaat dat een ondernemersdroom automatisch betekent dat je per direct ontslag moet nemen, zegt Jorn. “Maar dat is natuurlijk onzin. Dankzij internet en nieuwe technologie is het starten van een onderneming laagdrempeliger dan ooit tevoren. Dus wat als je nu eens één dag per week minder gaat werken en die tijd benut om je nieuwe bedrijf op te zetten? In dat geval kom je al verder dan 99% van de mensen die er alleen over blijven filosoferen.”

Lezingen voor ondernemers

Aspirerende ondernemers die meer willen weten over de filosofie van Jorn en de geheimen achter de stormachtige opkomst van Flitsmeister, kunnen een van zijn populaire keynote lezingen bezoeken. “Als spreker kom ik jaarlijks bij vele bedrijven en organisaties over de vloer. Ik vertel graag over de persoonlijke reis die ik heb afgelegd, want ondanks mijn jonge leeftijd heb ik in het bedrijfsleven al het nodige gezien en meegemaakt. Ik weet daarom als geen ander wat zoiets met je doet. Mensen noemen de blik achter de schermen bij Flitsmeister fascinerend en zeggen vaak dat ze zich goed kunnen identificeren met mijn boodschap. Die is op zijn Rotterdams gezegd: Niet lullen, maar poetsen. Die uitspraak klinkt bedrieglijk simpel, maar vergis je niet: het is de grondhouding die alle succesvolle ondernemers delen.”