Op zijn drieëndertigste heeft Frits Sissing een droom: televisiepresentator worden. Maar als marketeer bij een zoetwarenbedrijf, beseft hij dat deze wens niet zomaar in vervulling gaat. Hij kijkt in de spiegel en besluit het roer in zijn carrière drastisch om te gooien.
Met succes. Inmiddels is het gezicht van AVROTROS niet meer weg te denken uit het Nederlandse televisielandschap en huren tal van bedrijven hem in als spreker voor een lezing. Waar deze over gaat? Mentale vitaliteit. Want, zo zegt hij: “Dat ligt aan de basis van elke persoonlijke transformatie.”
Veerkracht als voorwaarde voor succes
Het najagen van dromen en ambities is zelden makkelijk. Vaak hebben andere mensen vergelijkbare vaardigheden en kwaliteiten. Volgens Frits is het daarom belangrijk om je op een ander vlak te onderscheiden. Bijvoorbeeld door bewuster te reageren op situaties. “Hoe ga je om met dingen die jou overkomen? Laat jij je door tegenslagen afleiden van het pad dat je wilt bewandelen? Of blijf je juist trouw aan de koers die je eerder bewust hebt ingezet?”
Binnen deze context is het niet zozeer van belang wat er met je gebeurt, maar vooral hoe je daarop reageert. Dit vermogen om op belangrijke momenten veerkracht te tonen, noemt Frits mentale vitaliteit. Een noodzakelijke eigenschap voor elke professional met ambitie, want in het leven gaat het je niet alleen maar voor de wind. Juist in tijden van tegenspoed vasthouden aan je visie en weer opkrabbelen, is een kenmerk van mentaal fitte en succesvolle personen.
Anders reageren door beter zelfinzicht
Maar hoe word je nu mentaal fitter? Volgens Frits begint mentale vitaliteit met een gezonde mate van bewustzijn en zelfanalyse. Het monitoren van je eigen gedrag zorgt er namelijk voor dat je negatieve patronen kunt herkennen en er tijdig op kunt inspelen, zo weet de presentator uit eigen ervaring.
“In mijn carrière heb ik langzaamaan geleerd om met dit soort valkuilen om te gaan. Als je wat vaker stilstaat bij je eigen gedrag, merk je al vrij snel in welke situaties je anders kunt reageren. Die bewustwording is zo krachtig, dat je gedrag er als vanzelf door verandert.”
Zijn vermogen tot zelfreflectie heeft de selfmade televisieman in zijn carrière geen windeieren gelegd. Bij zijn keynote lezingen geeft hij zijn publiek dan ook concrete tips om het eigen zelfbewustzijn te vergroten.
“Aan de hand van situaties waarin ik zelf in het verleden niet goed reageerde, noem ik acht aandachtspunten die op de meeste mensen van toepassing zijn. Een voorbeeld hiervan is de neiging om in een slachtofferrol te schieten op het moment dat anderen je bekritiseren. Maar zo’n gesloten en rancuneuze houding helpt je niet verder, maar zorgt er vooral voor dat jij je eigen groei en ontwikkeling in de weg staat.”
Een kaartje als spiegel
Hoewel de acht tips in zijn lezing specifiek zijn toegespitst op de mentale vitaliteit van het individu, is er vanuit het bedrijfsleven veel belangstelling voor het optreden van Frits. “Het onderscheidend vermogen van medewerkers ligt juist op het mentale vlak en bedrijven zien dat nu ook in. Collega’s die elkaar zonder rancune kunnen wijzen op elkaars gedrag, kunnen zich immers bezighouden met oplossingen in plaats van problemen. Dat geeft lucht binnen een organisatie, leidt tot transparantere gesprekken en stimuleert een gezamenlijk proces van gezonde ambitie en continue zelfverbetering.”
Naast veel lovende commentaren over zijn lezing, krijgt de presentator regelmatig te horen dat zijn boodschap zo herkenbaar is. “Iedereen heeft wel een tip waarin hij zich herkent. Vaak geef ik de acht tips mee op een kaartje en adviseer ik om hier elke dag even naar te kijken. Alleen al het op je bureau leggen van het kaartje zorgt ervoor dat je elke dag in de spiegel kijkt en zelfreflectie oefent.”
Herkenbare boodschap als inspirerende afsluiter
De brede toepasbaarheid en grote herkenbaarheid maken de keynote van Frits een gewilde afsluiting van menig teambuildingdag of zakelijk congres. Inmiddels heeft de ervaren presentator zijn aansprekende verhaal mogen vertellen aan de meest uiteenlopende opdrachtgevers; van acht man op een marketingafdeling tot een volle zaal met duizenden bedrijfsmedewerkers.
Zelf blijft hij er nuchter onder: “Ik heb niet de Mount Everest beklommen, geen sportteam naar goud gecoacht en ook niet de Elfstedentocht gewonnen. Maar wel heb ik iets gedaan dat dicht bij de wens van veel mensen ligt. Want welke professional vraagt zich tegenwoordig niet af hoe hij succesvoller kan worden?”
Na een keynote krijgt Frits regelmatig de volgende reactie:
Dit had ik net even nodig. Ik ga hiermee aan de slag en ga vanaf nu anders reageren op de dingen die me overkomen!
“Als ik dat hoor, dan ben ik blij dat ik de eerste aanzet heb mogen geven tot een positieve ontwikkeling in iemands leven. En weet ik: mijn missie als spreker is geslaagd.”