Do we all have to go social?!

26 januari 2016, door Wouter Kleinsma

Moet ik nou werkelijk “social” gaan? Dat is een vraag waar veel mensen dagelijks nog mee zitten. Want wat als sociale media nou een bubble zijn, wanneer zou die dan gaan exploderen? Als je het mij vraagt, zullen sociale media altijd blijven bestaan. Sterker nog, sociale media vind ik meer de 2.0-woorden van deze tijd. “De nieuwe en tevens snelle mogelijkheden van communiceren.” Terwijl we voorheen druk bezig waren met het versturen van brieven en sms’jes, zijn we nu druk bezig met whatsappen, facebooken en noem alle andere sociale-mediatermen maar op.

Maar toch speelt die ene vraag bij vele bedrijven: moet ik social gaan? 

Voordat we antwoord kunnen geven op deze vraag is het van belang dat we eerst back to the basics gaan en dat eerst antwoord wordt gegeven op onderstaande vragen die ik ga behandelen in dit artikel.

Wie is jouw doelgroep?
Termen zoals b2b of b2c zijn in mijn ogen verleden tijd. We hebben het over mensen die we willen bereiken en niet over het bereiken van bedrijven. Vaak worden sociale media door bedrijven verkeerd ingezet omdat ze niet weten wie hun doelgroep is en via welke kanalen deze doelgroep zich oriënteert.

Luister daarom goed via de sociale kanalen en onderzoek aan de hand van je huidige klantengegevens en doelgroepomschrijving/demografische gegevens, via welke kanalen je klanten actief zijn. Wanneer je een duidelijk beeld hebt van de kanalen waarop jouw doelgroep actief is, adviseer ik je om de twee meest gebruikte kanalen in te schakelen. 

Waar ligt jouw doelgroep s avonds van wakker?
Wanneer we kijken naar sociale-mediamarketing, ga je pas echt succes boeken als je weet waar je doelgroep ’s avonds van wakker ligt. Waarom? De marketingstrategie achter sociale-mediamarketing is niet verkopen, maar helpen. Dus niet: wij van wc-eend”, maar: “hiermee los jij je probleem op. Wanneer je deze manier van marketing gaat inzetten, is het dus eerst van belang om erachter te komen waar jouw doelgroep ’s avonds van wakker ligt. En eigenlijk is dit helemaal geen lastige vraag, want als het goed is heb jij een product of dienst voor je klanten die helpt bij het oplossen van hun problemen.

Wat is je contentmarketingmissie?
Wanneer je van mening bent dat sociale-mediamarketing draait om het krijgen van zoveel mogelijk likes, dan kun je het beste foto’s gaan delen van puppy’s. Helaas zit je doelgroep hier niet op te wachten. Jouw doelgroep heeft hoge verwachtingen als zij jouw bedrijf gaan volgen via de sociale kanalen. Stel daarom jezelf de volgende vragen:

  • Welk probleem los ik voor mijn doelgroep op?
  • Wat voor berichten helpen hierbij?
  • Hoe wordt de doelgroep er beter van als die ons bedrijf gaat volgen?

Door het opstellen van een contentmarketingmissie ben je altijd doelgericht bezig en publiceer je uitsluitend berichten die in verbinding staan met jouw contentmarketingmissie. Behoren sociale media tot de kanalen die een bijdrage leveren aan de contentmarketingmissie? Dan kun je aan de slag met sociale-mediamarketing.

Heb je een sociale-mediastrategie opgezet?
Vele wegen leiden naar Rome, maar wanneer je kiest voor het gebruik van sociale media, dan is het beter dat je je gaat focussen en zorgt voor een plan dat ervoor zorgt dat je je doelstelling behaalt. Een goede sociale-mediastrategie bestaat in ieder geval uit: doelgroepomschrijving, doelstellingen/KPI’s en antwoord op de volgende vragen. Hoe winnen we de aandacht van onze doelgroep, hoe zien de oriëntatiefase, evaluatiefase, aankoopfase en ervaringsfase eruit van onze doelgroep en hoe dragen sociale media hieraan bij? Ingewikkeld? Volg dan de tips uit dit artikel op bit.ly/social-strategie.

Lets go social?
Heb je onderzocht of jouw doelgroep actief is via de sociale-mediakanalen en heb je de andere vragen in dit artikel beantwoord? Dan kun je aan de slag met sociale-mediamarketing. Maar vergeet uiteraard hierbij niet om eerst een strategie op te zetten.

Bekijk hier het profiel van Wouter Kleinsman