Info & boekingen

De geheimen van effectieve influencer marketing

17 oktober 2019, door Robert Tjalsma

Na de digitale revolutie is er de sociale revolutie. Dit keer is het niet de opkomst van het internet, maar die van social media die bedrijven tot een nieuwe transformatie dwingt. Een ingrijpende verandering van merk naar mediabedrijf, met influencer marketing als speerpunt van een creatieve content marketing strategie. Maar in dit wilde westen van likes, comments, views en abonnees liggen enkele veelvoorkomende valkuilen altijd op de loer, zo waarschuwt spreker Bas van Teylingen.

De opkomst van influencer marketing

Bas werkt zowel voor als achter de schermen binnen nieuwe en oude media. Als prominent YouTuber (50.000 abonnees), oprichter van De Tube School en auteur van het recent uitgebrachte boek Help! Mijn kind zit op YouTube staat hij bekend als gecertificeerd YouTube-expert. Daarnaast is hij regisseur van online formats, televisieprogramma’s en films en werkt hij als Chief Creative Officer bij influential content marketing bureau Online Cookie Collective (OCC).

In zijn laatste functie maakt Bas de snelle opkomst van influencer marketing van dichtbij mee. Hij ziet dat veel bedrijven uit angst en onwetendheid in valkuilen stappen of de stap zelfs helemaal niet durven zetten. Het gevolg: ze gooien duizenden euro’s advertentiebudget over de balk of gaan ten onder in de strijd om de aandacht en de euro’s van de consument.

Volgens Bas is het duidelijk: een focus op traditionele marketingkanalen zoals print, radio en televisie werkt simpelweg niet langer. “Het spammen van mensen met televisiereclames en folders heeft steeds minder effect. Beter is het opbouwen van een eigen publiek met authentieke content die fans oplevert. Want fans die engagen met je content, zijn gratis merkambassadeurs die je reputatie als een olievlek verspreiden.”

De juiste influencers voor jouw merk

Een effectieve manier voor bedrijven om via sociale kanalen relevante doelgroepen aan te boren is volgens de creatief een samenwerking met influencers; bekende personen met een eigen online publiek. Maar welke influencers passen nu het beste bij jouw merk? Met zijn bedrijf OCC voert Bas geregeld een merklakmoesproef uit voor partijen die bij hem komen met deze vraag. “Vaak ontberen zij de kennis om goede influencers van slechte te onderscheiden. Advies van een expert is dan echt nodig om de juiste beslissingen te nemen.”

Zo’n specialist vinden bedrijven in Bas, die in Nederland een reputatie geniet als vooraanstaand expert in influencer marketing. Hij adviseert merken bovendien niet alleen vanuit OCC, maar doet dat ook als veelgevraagd spreker op seminars en congressen. Middels een maatwerk lezing leert hij bedrijven hoe ze in de opkomende markt van influencers bewuste keuzes maken en kostbare missers voorkomen.

Het kaf van het koren scheiden

Want online is helaas alles te koop, zo stelt de ervaren spreker: “Van likes tot views en van comments tot abonnees. Totdat techreuzen zoals Google en Facebook dit oplossen, blijven merken slachtoffer worden van influencers met een kleiner bereik dan gedacht. Ten onrechte staren veel bedrijven zich bijvoorbeeld blind op het aantal abonnees van een YouTuber, terwijl de maandelijkse views en engagement op video’s veel belangrijker zijn. Of ze laten zich misleiden door het aantal reacties onder een Instagram-bericht, waarvan het merendeel niets toevoegt of doorgestoken kaart is.”

In dit soort gevallen is het essentieel om te weten of het bereik van een influencer echt of schijn is, merkt Bas op. “Voordat merken – wat heel vaak gebeurt – onnodig veel geld uitgeven aan de verkeerde influencers en vervolgens denken dat influencer marketing niet werkt.”

Lezing met praktische voorbeelden

Met deze veelvoorkomende misvatting maakt Bas als spreker korte metten tijdens zijn lezing over De geheimen van effectieve influencer marketing. Want het betreft hier een marketingmethode die, mits op de juiste wijze uitgevoerd, meer kan opleveren dan traditionele marketingmodellen.

Zijn lezing wordt steevast bijzonder goed ontvangen door opdrachtgevers, die de voormalig radio-DJ en voice-overartiest onder meer prijzen vanwege zijn prettige stemgeluid en natuurlijke uitstraling op het podium. Zelf blijft Bas er nuchter onder: “Da’s mooi meegenomen als je ergens wat staat te vertellen.”

Toch is het niet alleen de vorm, maar ook de inhoud van de presentatie die zijn publiek weet te bekoren. De veelgevraagde spreker verwerkt in zijn lezing diverse aansprekende voorbeelden van hoe het wel en niet moet in de influencer marketing. Op karakteristieke humoristische wijze – het gevolg van een verleden in de stand-upcomedy – schroomt hij niet om domme en dure missers van bedrijven aan de kaak te stellen.

Dure missers voorkomen

Voorbeelden van dit soort missers zijn er volgens Bas volop. “Denk alleen al aan MINI Cooper, dat een winactie op Facebook rechtstreeks doorzette naar Instagram. Deelnemers konden gratis een jaar lang MINI rijden als ze onder het bericht reageerden met een foto van hun eigen auto.” En hoewel dat inderdaad mogelijk is op Facebook, kan het niet op Instagram, verzucht Bas.

Het resultaat: “Duizenden euro’s weggegooid en imagoschade in plaats van een imagoboost. Met mijn lezing over De geheimen van effectieve influencer marketing help ik bedrijven graag om dit soort kostbare missers te voorkomen. Daarbij zoek ik graag op komische wijze het randje op.” Maar, zo knipoogt hij: “Natuurlijk zonder eroverheen te gaan.”