Het inhuren van bekende Nederlanders is tijdens zakelijke events altijd een groot succes. Het inzetten van deze personen zorgt voor een betere opkomst op uw events. Bovendien vinden mensen het altijd leuk om een bekende Nederlander of zelfs hun idool in levende lijve te ontmoeten. Maar waar moet u op letten als u een bekende Nederlander wilt boeken en waar heb je als opdrachtgever wel en niet recht op? Dat is het onderwerp waar deze blogpost over gaat.
De aanvraag
Oké, u bent van plan een bekende Nederlander te boeken en u daarvoor een bureau te benaderen. Het is dan van belang om vooraf een aantal zaken goed duidelijk te hebben. Een bekende Nederlander wil altijd precies weten wat een bedrijf van hem of haar verwacht. Denk dus goed na over wat u van deze persoon verwacht. De volgende gegevens zijn altijd van belang:
– Doelgroep
– Datum
– Soort bijeenkomst
– Exacte optreedtijden
– Aantal aanwezige personen
– Locatie
– Programmaoverzicht
– Wat wordt de rol van de bekende Nederlander?
– Is er een website over het evenement?
– Hebt u een maximumbudget?
– Is er pers aanwezig?
Als u deze gegevens aanlevert bij uw aanvraag, dan kan een bureau snel voor u schakelen. Want u wilt natuurlijk snel weten of iemand beschikbaar is en mee kan werken aan uw event. Zorg dus bij uw aanvraag dat u deze gegevens paraat hebt.
500 euro budget?
Bekende mensen kosten geld. Punt! Het heeft geen zin om de beschikbaarheid van bekende mensen te checken als u maar een budget hebt van 500 euro. Enkele duizenden euro’s hebt u altijd wel nodig. Natuurlijk zijn er grote prijsverschillen tussen al die verschillende BN’ers. Maar voor een paar honderd euro komt niemand. Wij horen vaak aan de telefoon: “Maar 500 euro is toch een heleboel geld om te verdienen in een paar uurtjes?“ Daar hebt u helemaal gelijk in, alleen hebben deze mensen de luxe dat zij meer kunnen vragen voor een optreden. Daar hebben zij ook hard voor gewerkt, dus laten we daar niet moeilijk over doen. Hebt u niet voldoende budget? Wij hebben voldoende minder bekende artiesten die met liefde komen optreden op uw evenement.
Wat mag u allemaal met uw geboekte bekende Nederlander doen?
Veel bedrijven denken dat als zij een boeking hebben geplaatst, de bekende Nederlander tijdelijk eigendom is van het bedrijf. Dat hij of zij dan even alles doet wat je van hem of haar vraagt. Dat is natuurlijk een misvatting. Als u een loodgieter inhuurt, doet deze ook niks anders dan uw toilet repareren. Dat geld ook voor een boeking. Op de foto met de directie, even een filmpje inspreken voor een ziek kind, ook nog even snel een opening verzorgen, op de foto met alle prijswinnaars, nog even snel wat handtekeningen zetten? Dit zijn geen standaardonderdelen van een contract. Natuurlijk kunt u altijd aan de persoon in kwestie vragen of hij iets extra’s wil doen, maar ga hier niet van uit. U hebt iemand geboekt voor bijvoorbeeld een dagvoorzitterschap, maar dat betekent niet dat hij/zij dan alles moet en zal doen wat u vraagt.
Promotionele uitingen
Ik heb een bekende Nederlander geboekt, dus ik mag nu in elk weekblad een advertentie zetten, overal borden langs de weg met een foto van deze persoon met ons product erbij. Helaas, ook dit is geen onderdeel van een standaardboeking. Wanneer u een bekende Nederlander wilt inzetten om bijvoorbeeld uw product te promoten, dan praten we al heel snel niet meer over een boeking, maar over een reclamecampagne. In dat geval gelden er totaal andere gages. Als u een persoon boekt voor bijvoorbeeld een lezing, dan boekt u diegene puur en alleen voor die lezing. Natuurlijk mag u in de aankondiging van uw event deze persoon vernoemen en daar een foto bij plaatsen, maar alles wat daarbuiten valt, zult u moeten bespreken met zijn of haar management.
Wij gaan gezellig de pers uitnodigen
U wilt wat bekendheid genereren voor uw bedrijf of bijeenkomst en bent van plan om de hele landelijk pers uit te nodigen? Tenslotte hebt u een bekende Nederlander ingehuurd, dan komen die vast wel! Uiteraard zijn hier mogelijkheden voor, alleen ook dit is geen standaardonderdeel van een boeking. Wanneer er pers aanwezig is, moet u een heel duidelijk plan inleveren welke pers u gaat uitnodigen en hoe u de persoon in kwestie wilt inzetten op uw event. U snapt dat de bekende Nederlander er geen zin in heeft om onbetaald morgenochtend met uw product op de voorpagina van de Telegraaf te staan. Bovendien hebben de meeste bekendheden een contract bij een omroep. Deze moeten, heel simpel gezegd, overal toestemming voor vragen aan hun werkgever. Da’s ook niet zo gek. Want het is volledig ongepast als een journalist van het NOS-journaal bijvoorbeeld een product van een bank staat aan te prijzen.
Voorkom onaangename verrassingen
Bespreek alles vooraf! Dat is het allerbelangrijkste. Zet een bekend persoon niet voor het blok op de dag zelf. Dat werkt nooit in uw voordeel. Ook bekende personen waarderen uw boekingen enorm en zijn vaak bereid om met u mee te denken. Alleen als u vooraf dingen niet duidelijk maakt en er ontstaan situaties tijdens de boeking waar niet over is gesproken, dan zullen de persoon in kwestie en de aanwezige manager dit absoluut niet waarderen. Wat er soms toe kan leiden dat zij zelfs de boeking niet zullen volbrengen. Wees dus over alles heel duidelijk voorafgaand aan de boeking!