Live video = hot! Hoe zet je het in?

11 april 2016, door Tom Jessen

De wereld van online video staat nooit stil. Telkens duikt er weer een ontwikkeling op die de moeite van het uitproberen waard is. Facebook Live is het nieuwste speeltje. Live gebeurtenissen kun je sinds kort met één druk op de knop delen. In oktober werd de nieuwe functie al uitgerold in Amerika. The Washington Post, VOX en USA Today experimenteren dan ook volop met Facebook streaming. Europa doet nu ook mee.

tom jessen

Pioniers

Live streamen is allesbehalve nieuw. In 2007 zag Ustream het levenslicht. ‘The future of video’ stelde iedereen in staat om zijn of haar eigen stream op te zetten. De timing was slecht. Het kwam te vroeg. Alleen computers met snel internet waren geschikt. Internet op mobiele telefoons was er niet of nauwelijks. Periscope en Meerkat betraden de markt op een gunstiger moment. Minpunt was de samenwerking met Twitter. Dat beperkte het bereik aanzienlijk.

Facebook Live heeft genoeg tijd gehad om te rijpen. De timing is goed, het bereik is groot en de vraag naar live beeld neemt alsmaar toe. Maar hoe zet je het effectief in? 3 voorbeelden.

1. Interactie  

BBC gaat live tijdens de EU-top in Turkije. Tussen de interviews door geeft de presentator antwoord op vragen van Facebook-gebruikers. Bijna 123.000 kijkers stemmen af, 1.400 reageren. Een mooi voorbeeld van interactie met het publiek.

https://www.facebook.com/bbcnews/videos/10153466050177217/

2. Kijkje achter de schermen

Sky Sports pakt het anders aan. Voorafgaand aan de wedstrijd Manchester United tegen Arsenal filmt een redacteur de aankomst van de spelers. De beeldkwaliteit is niet optimaal, maar kijkers nemen het voor lief. Het urgente gevoel van ‘er bij zijn’ weegt zwaarder dan het kijken naar een gelikt filmpje. De cijfers zijn niet slecht: ruim 468.000 geïnteresseerden op een bereik van 4.8 miljoen.

https://www.facebook.com/SkySports/videos/10153946603298762/

3. Crossmedia  

Tot slot een eigen voorbeeld. Bij L1 spelen we dagelijks een radiospelletje. In de studio staan 30 koffiebekertjes, onder 5 ervan zit een prijs. Aan de luisteraar om de winnende nummers te raden. Simple as that. Ter promotie spelen we het spelletje af en toe ook live op Facebook. We proberen zo traffic te generen van nieuwe naar oude media. Hoewel je het spaarzaam moet inzetten, is dit een perfect voorbeeld van crossmediaal denken.  

https://www.facebook.com/L1mburg/videos/1138340256216193/

Conclusies 

Facebook heeft met Live een groot potentieel. Het bedrijf doet er alles aan om er een succes van te maken. Tegelijkertijd schuilt het gevaar in gewenning. Het publiek raakt snel uitgekeken op live video. Een simpel behind-the-scenes-filmpjevolstaat op termijn niet meer. Bedrijven die structureel aan de slag willen met de functie, moeten nú investeren. Ik hanteer daarvoor het KEU-principe.

  • Kkwaliteit = investeer in (nog) beter beeldgeluid en optimaliseer je internetverbinding.
  • Eexclusief = onderscheid je met unieke content en de manier waarop je een verhaal vertelt. Een treffend voorbeeld daarvan is dit live verslag van Rianne Schuurman. Destijds nog via Periscope
  • Uurgentie = zorg voor een inhoudelijke stream. Informeer, duid of entertain.

Veel plezier met streamen!

Tom Jessen is Creative Producer bij JES film, een productiebureau voor online video content en strategy. Hij is te boeken als spreker of dagvoorzitter bij Quality Bookings.