3 ondernemerstips van Mo Gawdat

8 januari 2018, door Robert de Vries

Google X is een semi-geheime ontwikkelingsdivisie van Google die regelmatig het nieuws haalt met zijn ambitieuze en baanbrekende projecten. Chief Business Officer is Mo Gawdat, die naast zijn managementfunctie ook bekendheid geniet als internationaal vermaard spreker en auteur. Quality Bookings wist hem voor BusinessBoost Live 2017 naar Nederland te halen. Dit zijn een aantal van de takeaways uit zijn indrukwekkende lezing:

Controle is een illusie

Als ondernemer is jou er alles aan gelegen dat je bedrijf een succes wordt. Je probeert dit proces te sturen door er zoveel mogelijk controle over uit te oefenen. Toch is dit niet altijd de beste methode om het maximale uit je onderneming en personeel te halen, zegt Gawdat. “Werknemers het vertrouwen geven om zelfstandig te opereren, levert vaak betere resultaten op.”

Nauw verwant aan de drang naar controle is het creëren van hooggespannen verwachtingen. Natuurlijk wil je als ondernemer met je bedrijf de top bestormen, maar enige realiteitszin is hierbij geen overbodige luxe. Ondernemen is een marathon in plaats van een sprint en het bijstellen van je verwachtingen helpt om makkelijker om te gaan met tegenslag.

Positiviteit wint het van negativiteit

Over tegenslag gesproken: daar krijg je als ondernemer onherroepelijk mee te maken. Externe invloeden zoals concurrentie, de economie en simpelweg domme pech zorgen er soms voor dat het met je bedrijf niet zo loopt zoals je wilt. In dat geval kun je bij de pakken neer gaan zitten, maar volgens Gawdat is alleen een positieve benadering constructief.

Die positieve mindset komt op meerdere manieren tot uiting. Het is bijvoorbeeld zaak om jezelf geen enorm schuldgevoel aan te praten bij een zakelijke misser, maar ook niet de schuld bij iemand anders in de schoenen te schuiven. De schuldvraag is voor een goede ondernemer überhaupt niet relevant – liever besteed jij je tijd en aandacht aan het zoeken van een oplossing voor het probleem.

Doe waar je gelukkig van wordt

Dat waar je goed in bent en dat waar je gelukkig van wordt gaan vaak samen. Als ondernemer is het daarom van belang om je oorspronkelijke motivaties nooit uit het oog te verliezen. Denk voorbij de winstmarges en kortetermijnsuccessen en herinner je waarom jij je onderneming ooit begonnen bent. Blijf je intrinsieke drijfveren najagen voor maximaal geluk in je werk. Na verloop van tijd zorgt dit onvermijdelijk voor succes.

Deze wijsheid is overigens niet alleen van toepassing op jou, maar ook op je personeel. Mensen zetten de beste resultaten neer als ze kunnen werken op een manier waar ze zich prettig bij voelen. Dat betekent dat je medewerkers niet in een keurslijf moet dwingen, maar per werknemer moet bekijken wat een optimale manier van werken is. Zo lever je een positieve bijdrage aan het geluk van je personeel én kun je rekenen op betere resultaten.