3 ondernemerslessen van Frank Underwood

3 oktober 2017, door Robert de Vries

Wat zijn wij trots! In opdracht van Tribe Company en ING Nederland heeft Quality Bookings niemand minder dan acteur Kevin Spacey naar Nederland weten te halen. Tijdens het evenement BusinessBoost LIVE op 29 november in AHOY Rotterdam vertelt hij zijn verhaal over het populaire House of Cards en hoe de serie van invloed is geweest op het succes van videoplatform Netflix.

Maar wat kunnen wij eigenlijk zakelijk leren van Kevin Sapcey zijn karakter Frank Underwood?

Frank Underwood staat bekend als genadeloos politicus en hoofdrolspeler in de Amerikaanse televisieserie House of Cards. Het fictieve karakter wordt vertolkt door bekend acteur Kevin Spacey, die zijn personage op ongeëvenaarde wijze neerzet als meestermanipulator en politiek strateeg. Ondanks zijn kwaadaardige inslag, zijn er een aantal dingen die je als ondernemer van Underwood kunt leren.

Conflict als bron van aantrekkingskracht

In de serie zie je als kijker hoe Underwood zich opwerkt naar de absolute top van het politieke landschap: het presidentschap van de Verenigde Staten. Hij doet dit niet alleen door zichzelf zo positief mogelijk te portretteren, maar schuwt wanneer nodig ook het conflict niet. Het zorgt er niet direct voor dat zijn reputatie ineenstort, maar verhoogt juist zijn aantrekkingskracht voor het grote publiek.

Daar waar conflict is, ontstaat namelijk spanning. Dat is interessant en maakt zijn identiteit als politicus een stuk geloofwaardiger. Wie trapt er nu nog in de feel-good reclames van bedrijven zoals Klaverblad Verzekeringen en de Triodos bank? Mensen zijn tegenwoordig juist op zoek naar het contrast. Een gelaagd imago maakt jouw bedrijf voor de gemiddelde consument een stuk interessanter.

Authenticiteit als middel voor geloofwaardigheid

Het naar de buitenwereld communiceren van een overdreven positief imago is simpelweg niet realistisch en wekt wantrouwen op bij veel mensen. Beter is het om dicht bij jezelf te blijven, zodat de consument zich makkelijker met je onderneming kan identificeren. Kies daarom bij voorkeur voor communicatie-uitingen die aansluiten op je missie.

Verkoop je bijvoorbeeld een specifiek product tegen concurrerende prijzen? Benadruk dit prijsvoordeel dan in je reclame-uitingen en verlies jezelf niet in zweverige beloftes over klantvriendelijkheid of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Als politicus maakt Underwood zich ook niet altijd populair met zijn beslissingen, maar straalt hij wél daadkracht uit. Die duidelijkheid weten zijn kiezers te waarderen.

Risico als strategie voor zichtbaarheid

Als bedrijf is een van je belangrijkste doelstellingen om je zichtbaarheid bij het publiek te vergroten. Dat kan niet door als een grijze muis op te gaan in de massa van andere kleurloze bedrijven. Je moet je hoofd boven het maaiveld uitsteken om ook daadwerkelijk opgemerkt te worden. Dat is niet altijd zonder risico, maar levert in potentie grootse resultaten op.

Volgens Underwood bereik je als politicus nooit de top zonder dat je risico’s neemt. Hetzelfde valt te zeggen voor het ondernemerschap. Niet elke beslissing die goed is voor je bedrijf, valt in goede aarde bij de buitenwereld. De beste keuzes moet je soms maken tegen de stroom in. Maar troost je met de gedachte: menig succesvol ondernemer ging je in dit opzicht voor…