2 levenslessen van Chad Hurley

10 januari 2018, door Robert de Vries

29 november was het eindelijk zover: toen vond het grootschalige inspiratievent BusinessBoost Live plaats in Ahoy Rotterdam. Een van de vele hoog aangeschreven sprekers op het programma was Chad Hurley, bij het grote publiek bekend als online videogoeroe en oprichter van het waanzinnig succesvolle videoplatform YouTube. Wat hij leerde van de explosieve groei van zijn miljardenbedrijf, vertelde hij tijdens een inspirerende lezing. In dit artikel vatten we zijn belangrijkste lessen nog eens voor je samen.

Het begint met ambitie

Elke succesvolle ondernemer loopt over van ambitie. Wat die ambitie is, verschilt echter per persoon. Streef jij naar een betere wereld, zakelijk succes of simpelweg een goed product? Wat je drijfveren ook zijn: je moet een doel hebben om naartoe te werken. Een toekomstvisie is voor een ondernemer onontbeerlijk.

Voor Hurley was het succes van zijn videoplatform nog groter dan zijn aanvankelijke ambitie. Die reikte namelijk niet veel verder dan het oplossen van een persoonlijk maar hardnekkig probleem: de hoge drempel om zelfgemaakte videofilmpjes te kunnen delen met anderen. De door hem ontwikkelde oplossing in de vorm van YouTube bleek echter in dezelfde behoefte van miljoenen anderen te voorzien.

Na slechts achttien maanden ondernemen was hij nog voor zijn dertigste eigenaar van een miljardenbedrijf. Het illustreert wat er mogelijk is als je jezelf ergens met hart en ziel voor inzet. Door problemen voor anderen op te lossen, kun je als ondernemer ook zelf je droom leven. En dat is iets wat Hurley nog altijd vol overgave doet.

Blijf bij jezelf, maar doe het samen

YouTube is niet het resultaat van een doortimmerd marketingplan of een start-up project met tientallen medewerkers. Het is simpelweg het gevolg van de wens van de oprichter om een persoonlijk probleem op te lossen. Samen met twee toenmalige collega’s schreef Hurley code zodat hij de filmpjes van zijn telefoon makkelijk via internet kon verspreiden. Geld was hierbij totaal geen drijfveer.

Hurley’s succes is dan ook vooral het gevolg van de manier waarop hij dichtbij zichzelf bleef. Hij signaleerde een probleem en besloot het op te lossen. Dat is waar het volgens hem altijd mee begint. De beste ideeën komen niet voort uit een abstracte marktanalyse of kwantitatief doelgroeponderzoek. In feite is het heel simpel: bedenk wat jij zelf zou willen zien, en maak dat vervolgens.

Hoewel het belangrijk is om dicht bij jezelf te blijven, heb je voor de uitvoering van jouw idee ook anderen nodig. Samen bereik je nu eenmaal meer dan in je eentje. Kies bij voorkeur voor een klein team van mensen die in het project geloven. Zo blijft jouw visie overeind, ook als het bedrijf plotseling een onvoorziene groei doormaakt.