Winston helpt RTL Boulevard aan 1 miljoen kijkers

18 augustus 2015, door Otto de Vries

De terugkeer van Winston Gerschtanowitz in RTL Boulevard wist maandagavond veel kijkers te bekoren. Er keken precies 1 miljoen mensen naar de showrubriek op RTL 4, goed voor 23 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de derde keer deze zomer dat RTL Boulevard de miljoengrens aantikt. Het programma moest het bijna de hele zomer lang zonder Gerschtanowitz doen. Hij had ongeveer anderhalve maand televisievrij.

De grote concurrent Shownieuws weet deze zomer gemiddeld meer kijkers te boeien, al is dat programma te zien op de late avond. Ook gisteren won het programma nipt met 1,014 miljoen kijkers (24 procent).

Slechts twee vooravondprogramma’s wisten maandag meer kijkers te boeien dan RTL Boulevard, namelijk het Achtuurjournaal met 2,3 miljoen kijkers (39 procent) en het Half Acht Nieuws met 1,3 miljoen kijkers (25 procent).

NPO 1 oppermachtig

NPO 1 was weer oppermachtig met ruim 22 procent marktaandeel. De tv-zender had de grote winnaars op prime time in huis dankzij Omroep MAX. Groeten van MAX scoorde 1,4 miljoen kijkers (22 procent) en We Zijn Er Bijna zelfs 1,8 miljoen kijkers (27 procent).

RTL 4 volgde op afstand met twee keer zo’n laag marktaandeel: 11 procent. De toppers waren eerdergenoemde vooravondprogramma’s. Na het Half Acht Nieuws begon het station met een serie van tien herhalingen van Goede Tijden Slechte Tijden. Daar keken 598.000 mensen (10 procent) naar.

Op prime time viel het station bijna buiten de kijkcijfer top 25: The Finder (451.000, 7 procent) en CSI (417.000, 6 procent) waren de nummer 24 en 25.

SBS 6 wint op late avond

SBS 6 zat RTL 4 op de hielen met 10 procent marktaandeel. Het station had op prime time nieuwe afleveringen van Under the Dome opgesteld. De meest bekeken aflevering trok 554.000 kijkers (9 procent). In de vooravond trok Utopia 613.000 kijkers (12 procent).

Wel was SBS 6 de winnaar op de late avond met 1,1 miljoen kijkers (20 procent) voor Hart van Nederland en 1 miljoen kijkers (24 procent) voor Shownieuws. NPO 1 trok 811.000 kijkers (23 procent) met Jinek en RTL 4 deed 278.000 kijkers (6 procent) met Moordvrouw.

NPO 3 flopt door

De meest bekeken prime time-titels op niet-top drie-zenders waren De Slimste Mens met 1,2 miljoen kijkers (19 procent) op NPO 2, Nieuwsuur met 844.000 kijkers (14 procent) op NPO 2 en Voetbal Inside met 711.000 kijkers (11 procent) op RTL 7.

De nieuwe NPO 3-programma’s Van Luizenleven Naar Luiers en Hotel DI-RECT stelden teleur met 200.000 (3 procent) en 203.000 kijkers (3 procent).

Mediacourant: