Veruit meest bekeken finale Maestro tot nu toe

7 maart 2016, door Otto de Vries

De grote finale van het derde seizoen van Maestro trok zondagavond bijna 1,9 miljoen kijkers naar NPO 1, goed voor een marktaandeel van 23 procent. Daarmee was de tv-show van Frits Sissing de nummer twee op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is veruit de meest bekeken Maestro-finale tot nu toe. De eerste finale in in 2012 was goed voor bijna 1,6 miljoen kijkers en de tweede finale in 2014 deed ruim 1,3 miljoen kijkers.

Maestro was dit jaar voor het eerst niet op donderdagavond te zien, maar op de zondagavond. Dat leverde flink hogere kijkcijfers op. Dit jaar noteerde het programma veruit zijn meest bekeken aflevering ooit: de tweede aflevering trok 1,952 miljoen kijkers.

De prime time-winnaar was zondag Divorce, dat ruim 2,1 miljoen kijkers (27 procent) noteerde. De andere meest bekeken titels waren Eén tegen 100 met 1,7 miljoen kijkers (24 procent) op NPO 1 en Moordvrouw met 1,7 miljoen kijkers (22 procent) op RTL 4.

De enige andere zender die op prime time boven de miljoengrens uitkwam, was NPO 2. Langs De Oevers Van De Yangtze blijft zeer goed bekeken. Ditmaal keken er 1,1 miljoen mensen (13 procent).

De andere toppers op prime time waren The Big Picture met 879.000 kijkers (15 procent) op RTL 4, Gestalkt met 819.000 kijkers (12 procent) op SBS 6, De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld met 804.000 kijkers (10 procent) op NPO 3 en De Meldkamer met 769.000 kijkers (9 procent) op SBS 6.

Op de kleinere zenders van RTL en SBS waren vooral het Darts UK Open met 404.000 kijkers (6 procent) op RTL 7, Hawaii Five-O met 403.000 kijkers (5 procent) op Veronica en Border Security met 328.000 kijkers (4 procent) op Veronica.

Vooravond en late avond

Studio Sport Eredivisie (2,7 miljoen), Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen) en Studio Sport (1 miljoen) waren de vooravondtoppers. Carlo’s TV Café trok 681.000 kijkers en Thuis Op Zondag 307.000.

De late night-winnaar was Hart van Nederland met 1 miljoen kijkers, gevolgd door Shownieuws (852.000) en Studio Voetbal (828.000)

Mediacourant: