Voorkom deze veelgemaakte presentatieblunders

Categorie:

We kunnen er lang of kort over zijn: presenteren is niet makkelijk. Zelfs gerespecteerde CEO’s van topondernemingen maken incidenteel een uitglijder of zijn hun zenuwen soms niet de baas. Dat is zonde, want één fataal optreden kan vele jaren werk teniet doen en uw reputatie onnodig zwaar schaden. Gelukkig zijn de meest gemaakte presentatieblunders eenvoudig te voorkomen. Hoe? Dat leest u in de opsomming hieronder.

Niet de eigen authenticiteit bewaken

Makkelijk spreken voor een groot publiek is niet iedereen van nature gegeven. Een menselijke reflex is om ons in deze situaties anders voor te doen dan we zijn. Onder het motto ‘Fake it ‘til you make it’ imiteren we de sprekers die in onze ogen van nature wél vlot, charismatisch en betrouwbaar overkomen.

Maar vergeet niet: ook deze mensen ervaren vaak dezelfde plankenkoorts als u. Misschien dat ze het hooguit beter weten te verbergen. Niet door anderen na te doen, maar door het toepassen van specifieke copingstrategieën die helpen om op een natuurlijke manier te presenteren. Wat u ook doet – imiteer in geen geval een andere spreker. Uw eigen authenticiteit is namelijk een kostbaar bezit.

Niet in de doelgroep verdiepen

Een goede voorbereiding is vaak het halve werk. Maar een goede voorbereiding is méér dan het eindeloos ontleden van de materie waarover u gaat spreken. Ook een goede verdieping in de doelgroep is een cruciaal onderdeel van de voorbereidingsfase. Pas als u weet wat uw toehoorders willen horen, kunt u uw presentatie hierop afstemmen.

Het leren kennen van uw doelgroep kan op verschillende manieren. Als u niet bekend bent met uw publiek, kunt u de organisatie die u inschakelt als spreker bijvoorbeeld vragen om aanvullende informatie. Ook een korte zoektocht in Google levert vaak al het nodige op. Zorg er ook voor dat u zich mengt onder uw publiek vóór uw presentatie. Zo staat u bij het begin van uw lezing al met 1-0 voor en weet u beter welke vragen er onder de doelgroep leven.

Niet de kracht van lichaamstaal benutten

Als u presentaties van anderen hebt bijgewoond, is het u ongetwijfeld opgevallen: een haperende articulatie en monotone intonatie zijn elementen die een spreker niet ten goede komen. Veel aandacht wordt tijdens presentatielessen daarom besteed aan het aanleren van een vloeiend taal- en stemgebruik. Helaas is dit bij lange na niet voldoende voor een overtuigende presentatie.

Naast onze verbale communicatie, is ook lichaamstaal immers van groot belang om een publiek voldoende te kunnen boeien. Sterker nog: volgens experts is non-verbale communicatie nog veel belangrijker dan de woorden die we spreken. Wees u daarom bewust van uw lichaamstaal en straal een actieve en gepassioneerde houding uit. De kans neemt hierdoor zienderogen toe dat uw enthousiasme overslaat op het publiek.

Geschreven door:

Robert de Vries

Robert de Vries is oprichter en eigenaar van Quality Bookings, Workshoppen.nl, Artiestenbureau.nl en Eventbureau.nl. Zelf treed hij als dagvoorzitter en cabaretier op tijdens zakelijke evenementen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *