Tips voor een evenement met een hoge ROI

Categorie:

Je kunt tal van motieven hebben om een evenement te organiseren. Misschien wil je nieuwe netwerkmogelijkheden aanboren, je omzet verhogen of simpelweg je naamsbekendheid vergroten. Wat jouw doelstelling ook is; je wilt een positieve Return On Investment (ROI) zien. Dat lukt alleen als je daar voor, tijdens en na het evenement gericht naartoe werkt. Hoe je dat doet? Lees de tips hieronder!

Bouw een band op met je doelgroep

Het organiseren van een succesvol evenement gaat verder dan het afhuren van een mooie locatie en het boeken van een reeks topsprekers. Het succes van je event meet je voornamelijk af aan de reacties van bezoekers en de positieve ROI die je weet te realiseren. Deze twee zaken gaan hand in hand en daarom is het belangrijk om jouw doelgroep waar mogelijk op maat te bedienen.

Dat begint met het opbouwen van een band met mensen al voordat je evenement van start gaat. Vraag jouw doelgroep via polls en enquêtes wat ze op de dag zelf graag willen zien en doen. Hou hier rekening mee bij de inrichting van de evenementenlocatie en de samenstelling van het dagprogramma. Zo weet je zeker dat jouw bezoekers zich niet vervelen en hun aandacht geen seconde verslapt.

Positioneer jezelf als autoriteit in het vakgebied

Natuurlijk draait het niet alleen om het vermaken van bezoekers, maar ook om het bieden van vakinhoudelijke meerwaarde. Zorg er daarom voor dat je sprekersaanbod een goede afspiegeling is van de verschillende subdisciplines binnen jouw vakgebied en kies een relevante dagvoorzitter die de afzonderlijke programmaonderdelen vakkundig aan elkaar praat.

Belangrijk om te onthouden is dat de informatie tijdens jouw evenement bruikbaar en toepasbaar moet zijn voor bezoekers. In een ideale situatie verandert het zelfs hun leven. Dit vergroot de kans dat je doelgroep jou als autoriteit in je niche gaat zien en geeft je tal van mogelijkheden om met aanvullende verdienmodellen een positieve ROI te realiseren.

Benut de kracht van de call-to-action

De call-to-action is een krachtig marketinginstrument omdat het mensen daadwerkelijk aanzet tot handelen. Dat is belangrijk, want een handeling vanuit de bezoeker is nodig om de door jou gestelde doelen op het gebied van ROI te behalen. Verwerk daarom op strategische momenten en plekken call-to-actions in je evenement.

Hoe concreter de call-to-action en hoe makkelijker hij is uit te voeren, hoe beter. Bezoekers kunnen immers niet raden wat jij van ze verwacht en hebben hun eigen motivaties om jouw event te bezoeken. Help ze daarom op weg in de vorm van kortingsacties bij het kopen van producten of beloningen bij het delen van het evenement via social media. Tevreden bezoekers zijn hier namelijk maar al te graag toe bereid!

Geschreven door:

Robert de Vries

Robert de Vries is oprichter en eigenaar van Quality Bookings, Workshoppen.nl, Artiestenbureau.nl en Eventbureau.nl. Zelf treed hij als dagvoorzitter en cabaretier op tijdens zakelijke evenementen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *